Hvordan dækker man de blinde vinkler? En undersøgelse af fordele og ulemper ved at bruge strukturerede observationer og GoPro-kameraer i pædagogisk forskning

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Med udgangspunkt i observationsstudier af børn i daginstitutioner for børn mellem 0-6 år præsenterer artiklen fordele og ulemper ved brug af struktureret observation og videooptagelser med kropsbårne videokameraer.
Formålet er at studere børns tilhørsforhold. Artiklen belyser de metodiske argumenter for at benytte de to forskellige observationsformer. De benyttes i studiet af dagtilbudsbørns oplevelse af tilhørsforhold i læringsmiljøet (sense of place) samt deres tilhørsforhold i fællesskabet med andre børn (sense of belonging). Artiklen præsenterer også metodiske og etiske faldgrupper ved de to observationsformer – og anbefalinger til, hvordan de kan supplere hinanden i praksis.
Original languageDanish
JournalCEPRA-striben
Issue number32
Pages (from-to)48
Number of pages59
ISSN1903-8143
DOIs
Publication statusPublished - 25 Aug 2023

Keywords

  • social inclusion
  • research methodology

Cite this