TY - RPRT
T1 - Hvordan danner pædagogstuderende professionsidentitet i pædagoguddannelsen?
AU - Togsverd, Line
AU - Rothuizen, Jan Jaap
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - En undersøgelse af uddannelse kan fokusere på fx studentertilfredshed, på fremmøde eller på læringsudbytte i relation til de bekendtgørelsesfastsatte læringsmål. Alt afhængig af hvad man ser efter, får man forskellige billeder af hvad der foregår. I vores forskningsprojekt har vi interessert os for professionsidentitetsdannelse. Uddannelsen til pædagog skal gøre godt for noget: de studerende skal blive til pædagoger, der forstår sig selv som fagpersoner, der kan tage ansvar for udøvelsen og bidrage til at fortolke og forny den. Vores optagethed af professionsidentitets-dannelse indebærer også en interesse for den studerende som aktør i sit eget uddannelsesforløb, der orienterer sig, finder og danner mening på baggrund af livshistoriske erfaringer og forhåbninger til fremtiden som professionsudøver. Et sådant perspektiv på de pædagogstuderende er, efter vores mening, tiltrængt i samtidens diskussioner af pædagoguddannelsen.Vi har lavet feltarbejde og interviewet studerende, undervisere og ledere på to forskellige uddannelsessteder, for at få indblik i de komplekse samspil og processer hvori den studerende møder professionsudøvelsen gennem uddannelsen på professionshøjskolerneVi har løbende arbejdet med at forstå og analysere vores erfaringer og fund i relation til spørgsmålet om professionidentitetsdannelse, og omvendt har vores erfaringer og fund bidraget til at vi har udviklet en nuanceret forståelse af professionsidentitet. Bogen bidrager således både med empirisk og med teoretisk viden.
AB - En undersøgelse af uddannelse kan fokusere på fx studentertilfredshed, på fremmøde eller på læringsudbytte i relation til de bekendtgørelsesfastsatte læringsmål. Alt afhængig af hvad man ser efter, får man forskellige billeder af hvad der foregår. I vores forskningsprojekt har vi interessert os for professionsidentitetsdannelse. Uddannelsen til pædagog skal gøre godt for noget: de studerende skal blive til pædagoger, der forstår sig selv som fagpersoner, der kan tage ansvar for udøvelsen og bidrage til at fortolke og forny den. Vores optagethed af professionsidentitets-dannelse indebærer også en interesse for den studerende som aktør i sit eget uddannelsesforløb, der orienterer sig, finder og danner mening på baggrund af livshistoriske erfaringer og forhåbninger til fremtiden som professionsudøver. Et sådant perspektiv på de pædagogstuderende er, efter vores mening, tiltrængt i samtidens diskussioner af pædagoguddannelsen.Vi har lavet feltarbejde og interviewet studerende, undervisere og ledere på to forskellige uddannelsessteder, for at få indblik i de komplekse samspil og processer hvori den studerende møder professionsudøvelsen gennem uddannelsen på professionshøjskolerneVi har løbende arbejdet med at forstå og analysere vores erfaringer og fund i relation til spørgsmålet om professionidentitetsdannelse, og omvendt har vores erfaringer og fund bidraget til at vi har udviklet en nuanceret forståelse af professionsidentitet. Bogen bidrager således både med empirisk og med teoretisk viden.
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - Pædagoguddannelsen
KW - professionsidentitet
M3 - Rapport
SN - 978-87-996260-5-2
BT - Hvordan danner pædagogstuderende professionsidentitet i pædagoguddannelsen?
PB - DPP
CY - Århus
ER -