Hvordan evaluerer vi, når vi evaluerer pædagogstuderendes praktik?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Praktikken på pædagoguddannelsen udgør cirka en fjerdedel af den samlede studietid. Men hvordan er evalueringen af praktikken
egentlig tilrettelagt og med hvilke konsekvenser? Artiklens formål er at identificere den gældende evalueringspraksis for uddannelsens tredje praktikperiode, diskutere denne i forhold til de opstillede evalueringskriterier for slutteligt at udvikle en kvalificeret evalueringstilgang til vurdering af praktikken. Det sker blandt andet med inddragelse af den gældende bekendtgørelse og eksemplificerende studieordningstekster, der – sammen med en række diskuterende tidsskriftsartikler i tilknytning til evaluering af praktikforløbet på pædagoguddannelsen – udgør det primære empiriske fundament. Artiklen henvender sig i særlig grad til professionssektoren og bidrager med nuancerede perspektiver på praktikevalueringen ved videregående uddannelser.
Original languageDanish
Article number4
JournalCEPRA-striben
Issue number28
Pages (from-to)52-63
Number of pages12
ISSN1903-8143
DOIs
Publication statusPublished - 15 Jan 2022

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this