Hvordan kan tværsproglighed i grammatikundervisningen se ud?

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

38 Downloads (Pure)

Abstract

I denne artikel ser vi nærmere på et bestemt aspekt af Gramma3-eksperimenterne: tværsproglighed i grammatikundervisningen
i udskolingens sprogfag. Vi redegør for, hvordan tværsproglighed kan komme til udtryk i grammatikundervisningen, og hvordan lærerne forstår og opfatter den. Artiklen er skrevet på baggrund af data fra gennemførelsen af to
undervisningsforløb, der blandt andet skulle afprøve et tværsprogligt perspektiv. Afslutningsvis diskuterer vi, hvilke udfordringer og potentialer et tværsprogligt perspektiv rummer for udvikling af nye måder at undervise i grammatik på i skolens sprogfag. Artiklen bidrager således både med nye indsigter i, hvad grammatikundervisning i udskolingens sprogfag kan være, og hvordan et tværsprogligt perspektiv kan tage sig ud og forstås i praksis.
Original languageDanish
JournalViden om Literacy
Issue number27
Pages (from-to)38-44
Number of pages7
ISSN2245-2761
Publication statusPublished - May 2020

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • Gramma3

    Kabel, K. (Principle researcher), Brok, L. S. (Principle researcher), Christensen, M. V. (Principle researcher), Møller, H. (Co-researcher), Riis, S. M. V. (Co-researcher), Bjerre, K. (Co-researcher), Rohde, L. (Co-researcher), Hansen, I. G. (Co-researcher), Maibom, I. (Co-researcher), Dolmer, G. (Co-researcher), Fregerslev, P. (Co-researcher), Jacobsen, J. G. H. (Co-researcher), Bock, K. (Co-researcher), Bruntt, K. L. (Co-researcher) & Jørgensen, N. (Co-researcher)

    01/01/1831/12/20

    Project: Research

    File

Cite this