Hvordan kan videnskabsteori bidrage i pædagogers praksis

Jørgen Jensen, Lea Lund (Editor)

Research output: Other contributionContribution to digital media

1388 Downloads (Pure)

Abstract

Videnskabsteorierne er de briller, vi ser verden igennem. Disse briller definerer vores måde at læse situationen
på. Problemet er bare, at vi ikke altid er klar over, hvor vi har disse antagelser fra. For nogle af os er de nærmest
gået hen og blevet ubevidste eller tavs viden. Det er denne artikels afsæt, at det er vigtigt at beskæftige sig
med videnskabsteori for at kunne se, hvor man har sine mere eller mindre bevidste holdninger og antagelser
fra. Artiklen beskriver forholdet mellem videnskabsteori og pædagogens praksis. Der gives eksempler på, hvad
man som pædagog kan bruge videnskabsteorien til i sin pædagogiske praksis. Dette gøres via cases, som har
deres udspring i en pædagogs hverdag i en vuggestue. Videnskabsteorien er absolut også relevant for andre
professioner såsom lærerne, socialrådgiverne og sygeplejerskerne. Eksemplerne skal tjene som eksemplariske
eksempler, der kan danne transfer, også for andre end pædagoger.
Original languageDanish
Publication date26 Mar 2021
PublisherUCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Number of pages10
Publication statusPublished - 26 Mar 2021
SeriesAkademiske Praksisartikler

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • philosophy of science

Cite this