Hvordan skabe mening, kontinuitet, og bygge videre på det lokalt forankrede i skoleudvikling? Erfaringer fra et udviklingsforløb om udeskole-didaktik i samarbejde med Nordfyns Kommune

Kia Wied, Maiken Rahbek Thyssen, Birgitte Lund Nielsen, Christina Dahl Madsen

Research output: Non-textual formPodcast, music and sound productionsCommunication

Abstract

I denne podcast fra Naturfagsakademiet NAFA taler programleder for NAFAs indsats i læreruddannelsen, Kia Wied, med Maiken Rahbek Thyssen, underviser og eftervidereuddanner på læreruddannelsen på Professionshøjskolen UCL, Christina Dahl Madsen, phd. og lektor i eftervidereuddannelsen på professionshøjskolen VIA samt Birgitte Lund Nielsen, docent og forskningsleder på professionshøjskolen VIA om naturfaglig skoleudvikling.

Omdrejningspunktet for samtalen er et af NAFAs delprojekter som har været bygget op omkring et helt særligt partnerskab mellem forskning, læreruddannelse og en konkret skole i Nordfyns Kommune som er i gang med en skoleudviklingsproces for naturfagslærerne omkring udvikling af skolens naturfaglige kultur med særlig fokus på udeskole-didaktik

I afsnittet kan du høre Maiken, Christina og Birgitte fortælle om erfaringerne fra deres samarbejde med skolen i et forløb med fokus på udeundervisning, udeskole, stedets muligheder, samspillet mellem det sanselige og det faglige. På baggrund af erfaringerne herfra løftes samtalen også op i en bredere diskussion af naturfaglig skoleudvikling og de afgørende faktorer for læreres oplevelse af meningsfuldhed i skoleudviklingsforløb, deres udbytte og mulighed for videre udvikling – i en tid med intensivering af udefra kommende projekter? De tre deltagere fremhæver her den læring man kan udlede af deres projektforløb med skolen og kommer blandt andet ind på vigtigheden af at fokusere på hverdagens små succeser og meningsfuldhed i dagligdagen, fælles sprog, betydningen af elevernes engagement for læreres selfefficasy og agency-understøttende facilitering i skoleudviklingsprocesser. Til sidst rundes samtalen af med en diskussion af kunsten at skabe sammenhæng og balance imellem top-down givne projektrammer og situerede og lokalt tilpassede bottom-up udviklingsbehov samt mediatorrollens og ledelsens betydning i skoleudvikling.
Original languageDanish
Publication date23 Aug 2023
Place of PublicationNaturfagsakademiet NAFA
Publication statusPublished - 23 Aug 2023

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this