Hvordan skaber vi smidige overgange i studielivet?

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalAbstractResearchpeer-review

Abstract

Introduktion
Studiestart samt overgange mellem semestre og i nogle uddannelser også mellem teoretisk undervisning og klinisk træning kan udfordre studerende. Vi er interesserede i hvordan disse uddannelsesmæssige overgange påvirker de studerendes motivation, engagement og fastholdelse. Gennem identifikation af faktorer der støtter og udfordrer ønsker vi at opnå større indsigt, som kan hjælpe med at støtte studerende gennem deres uddannelse.

Metode
I en anonym online spørgeskemaundersøgelse på Bioanalytikeruddannelsen, Københavns Professionshøjskole med åbne spørgsmål, bad vi studerende på 1. og 5. semester, beskrive tre ting, der efter deres erfaring fungerer godt, og tre ting, der er svære i studielivet. Baseret på de studerendes svar (67%, n=94 og 72%, n=50) identificerede vi temaer ved hjælp af (1).

Resultater
Overordnet set, viste analysen stor variation i de studerendes svar. I forhold til hvad der fungerer godt i studielivet, var de hyppigst identificerede temaer på begge semestre, undervisere (1/3) og velfungerende studiegrupper (1/3). I forhold til hvad der er svært i studielivet, var det hyppigste tema, forberedelsesmængden (1/3) på 1. semester, og det
høje tempo (1/3) samt specifikke overgange mellem semestre (1/3 i svarene fra 5. semester).

Diskussion
Vi identificerede relationer (studerende-studerende og studerende-underviser) som støttende faktorer, der hjælper studerende med at håndtere overgange i studielivet. Gode studierelationer kan bidrage til en oplevelse af sense-of-connectedness (1). Imidlertid finder de studerende det udfordrende at navigere ved en høj studiebyrde og et højt studietempo, hvilket mindsker deres oplevelse af sense-of-capability (1). Data blev sammenlignet med lignende
undersøgelser af andre uddannelser ved KP, for at identificere fælles og unikke støttende faktorer, der hjælper med at håndtere overgange i studielivet. Data bruges til at informere underviserdiskussioner og beslutninger om at revidere
curriculum og undervisningsaktiviteter.

Referencer
1. Wilson K. & Casales P. Success in first year. ResearchGate 2010
Original languageDanish
Publication date23 May 2024
Publication statusPublished - 23 May 2024
EventDUN CONFERENCE 2024: Higher Education in Times of Transition / De videregående uddannelser i en brydningstid - Vingsted Hotel & Konferencecenter, Vejle
Duration: 23 May 202424 May 2024
https://www.tilmeld.dk/dunk2024

Conference

ConferenceDUN CONFERENCE 2024
LocationVingsted Hotel & Konferencecenter
CityVejle
Period23/05/2424/05/24
Internet address

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this