Hvordan tror I sådan en som ham bliver vurderet? – (u)synlige kriterier for evaluering

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    4 Downloads (Pure)

    Abstract

    Denne artikel handler om realkompetencevurderinger på grundforløbet til to tekniske erhvervsuddannelser; automekaniker og gastronomi. Artiklen bygger på et antropologisk feltarbejde og stiller igennem forskellige elevperspektiver på det at blive bedømt, spørgsmålstegn ved evalueringernes ”objektive” karakter, ved at spørge: hvad der egentlig bedømmes? Argumentet er, at mens realkompetencevurderingsforløb i et uddannelsespolitisk og afklaringsperspektiv tjener mange formål, så risikerer de også at have uintenderede effekter og virke uigennemsigtige og ekskluderende. En af denne artikels hovedpointer er således, at bedømmelse aldrig foregår som en objektiv proces, men skal forstås som sociale processer, indlejret i kontekster og sociale relationer (Friche 2010, Filer & Pollard 2000).
    Original languageDanish
    Article number1
    JournalCEPRA-striben
    Volume22
    Issue numberdecember 2017
    Pages (from-to)6-13
    ISSN1903-8143
    Publication statusPublished - 2017

    Keywords

    • schools, courses and institutions
    • children and youth

    Cite this