Hygiejne og indeklima

Anita Lyngsø, Dorthe Winther Lund

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

I dag foregår danskernes liv inden døre i 80-90 % af tiden (Miljøministeriet, 2007), hvilket betyder, at mange samles på forholdsvis lidt plads. Det øger risikoen for smitteoverførsel. Pædagoger arbejder ofte under sådanne forhold, og det er derfor vigtigt, at du har forståelse for, hvordan smitte viderebringes, og hvordan den kan hæmmes gennem god hygiejne.

Dette kapitel fokuserer på at give en anvendelsesorienteret indsigt i hygiejne. Dette sker ved en gennemgang af, hvordan smittespredning undgås eksemplificeret med smittekæden. Du får derved som kommende pædagog en basal viden om, hvad smitte er, hvor den findes, hvordan den spredes og trænger ind, samt endelig hvordan kroppen forsøger at bekæmpe smitte. På basis af denne viden og dine refleksioner forventes du at kunne handle på en måde, så du er med til at forebygge smittespredning og sygdom. Det forventes også, at du med din viden og indsigt kan være med til at danne gode vaner og en naturlig forståelse for hygiejne blandt de børn og voksne, som du møder i dit arbejde.

De forskelige led i smittekæden er illustreret med små cases og refleksionsøvelser.
Original languageDanish
Title of host publicationPædagogik : Introduktion til pædagogens grundfaglighed
EditorsDavid Thore Gravesen
Number of pages24
PublisherSystime
Publication date2015
Edition1
Pages688
ISBN (Print)978-87-927-1197-7
ISBN (Electronic)978-87-931-1408-1
Publication statusPublished - 2015

Keywords

  • prevention
  • professional bachelor programmes

Cite this