Abstract
Studieaktivitetsmodellen er implementeret på hele UCC som redskab til at reflektere over de didaktiske valg vi som undervisere tager i forbindelse med at støtte studerende i at være studieaktive.
Herværende rapport er et udviklingsprojekt der tog udgangspunkt i et ønske om at udarbejde et idékatalog for underviserne. På baggrund af arbejde på udviklingsdage og oplæg af forskere, udviklede underviserne nogle hypoteser om, at vi ville kunne udvikle nogle didaktiske redskaber og inspirationer ved at sætte fokus på studieaktiviteter for de studerende.
Efter at have gennemført nogle explorative interviews med studerende samt nogle observationer af undervisning tidligt i uddannelsen, afholdt vi dialogkonferencer stærkt inspireret af aktionsforskningen.
Denne demokratiske tilgang, der indebar at dele resultater og idégenere med både studerende og undervisere gennem hele processen, viste sig at give både overraskende og inspirerende resultater.
Ved inddragelse af resultaterne er vi nået frem til nogle specifikke anbefalinger, nogle fremadrettede perspektiver, opfordringer til udviklingsarbejder samt forskning i meningsfulde studieaktiviteter.
Herværende rapport er et udviklingsprojekt der tog udgangspunkt i et ønske om at udarbejde et idékatalog for underviserne. På baggrund af arbejde på udviklingsdage og oplæg af forskere, udviklede underviserne nogle hypoteser om, at vi ville kunne udvikle nogle didaktiske redskaber og inspirationer ved at sætte fokus på studieaktiviteter for de studerende.
Efter at have gennemført nogle explorative interviews med studerende samt nogle observationer af undervisning tidligt i uddannelsen, afholdt vi dialogkonferencer stærkt inspireret af aktionsforskningen.
Denne demokratiske tilgang, der indebar at dele resultater og idégenere med både studerende og undervisere gennem hele processen, viste sig at give både overraskende og inspirerende resultater.
Ved inddragelse af resultaterne er vi nået frem til nogle specifikke anbefalinger, nogle fremadrettede perspektiver, opfordringer til udviklingsarbejder samt forskning i meningsfulde studieaktiviteter.
Original language | Danish |
---|
Number of pages | 15 |
---|---|
Publication status | Published - Nov 2016 |
Keywords
- education, professions and jobs