Ideologi er noget bras

Brian Benjamin Hansen, Henrik Jøker Bjerre

Research output: Book/Report/clinical guidelinesBookResearch

Abstract

Bogen er en kulturanalyse af ideologiens status idag. Den lægger ud med en analyse af det skifte i mediefladen, som Venstre-minister Claus Hjort Frederiksen på et tidspunkt diagnosticerede som skiftet fra folkeoplysende udsendelser til underholdning, som f.eks. sangprogrammet "X Factor". På medieområdet kan dette skifte betragtes som den endelige sejr for den post-ideologiske konsensus, der går ud fra, at der ikke mere er behov for politisk diskussion, og at vi aldrig mere skal indlade os på farlige politiske eksperimenter. Ideologi er noget bras, sagde jo allerede Poul Schlüter.

Med inspiration fra den slovenske filosof Slavoj Zizek stilles imidlertid det spørgsmål i bogen, om ideologien idag ikke blot har taget en anden form. Vi lever i dag ikke i post-ideologiske tider. Snarere er braset selv – X Factor, forbrugsobjekter, underholdning, følelser og balloner – blevet den næsten usynlige, ideologiske ramme for vore liv. Ideologi er noget bras, men bras er også ideologi.
Original languageDanish
Place of PublicationAarhus
PublisherForlaget Taschenspiel
Number of pages47
ISBN (Print)978-87-995710-0-0
Publication statusPublished - 17 Jan 2013
Externally publishedYes

Keywords

  • politics

Cite this