IKV ved læreruddannelsen: At forstå og vurdere ikke-formelle og uformelle kompetencer hos IKV-ansøgere til læreruddannelsen

Dorthe Busk Mølgaard, Maja Damkier, Bitten Aastrup Blaabjerg

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to reportCommunication

Abstract

Artiklen omhandler arbejdet med et aktionsforskningsinspireret
projekt under Program for Realkompetence (NVR). Projektet har fokus på indkredsning og vurdering
af ikke-formelle og uformelle kompetencer hos IKV-ansøgere til læreruddannelsen.
Hensigten med projektet er at skabe viden om, hvordan man på læreruddannelsen kan kvalitetssikre
arbejdet med at forstå og vurdere IKV-ansøgeres samlede kompetencer samt udvikle en fælles tilgang
til optagelse af IKV-studerende med henblik på ansøgernes retsstilling. Der arbejdes med at udvikle en
interviewguide og vurderingskriterier for de ansøgere, der tilbydes en IKV-samtale. Dette arbejde er
inspireret af læringsteori, teori om kompetenceforståelse, konstruktivistisk vejledningsteori samt
kommunikationsteori.
Original languageDanish
Title of host publicationIKV, Individuel kompetencevurdering ved professionsbacheloruddannelserne : Livslang læring i praksis
EditorsHenning Salling Olesen, Kirsten Aagaard
Number of pages16
Place of PublicationNVR, VIA University College
PublisherNationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger NVR
Publication dateApr 2016
Pages8-25
ISBN (Electronic)978-87-92641-08-3
Publication statusPublished - Apr 2016

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this