Abstract
Artiklen omhandler arbejdet med et aktionsforskningsinspireret
projekt under Program for Realkompetence (NVR). Projektet har fokus på indkredsning og vurdering
af ikke-formelle og uformelle kompetencer hos IKV-ansøgere til læreruddannelsen.
Hensigten med projektet er at skabe viden om, hvordan man på læreruddannelsen kan kvalitetssikre
arbejdet med at forstå og vurdere IKV-ansøgeres samlede kompetencer samt udvikle en fælles tilgang
til optagelse af IKV-studerende med henblik på ansøgernes retsstilling. Der arbejdes med at udvikle en
interviewguide og vurderingskriterier for de ansøgere, der tilbydes en IKV-samtale. Dette arbejde er
inspireret af læringsteori, teori om kompetenceforståelse, konstruktivistisk vejledningsteori samt
kommunikationsteori.
projekt under Program for Realkompetence (NVR). Projektet har fokus på indkredsning og vurdering
af ikke-formelle og uformelle kompetencer hos IKV-ansøgere til læreruddannelsen.
Hensigten med projektet er at skabe viden om, hvordan man på læreruddannelsen kan kvalitetssikre
arbejdet med at forstå og vurdere IKV-ansøgeres samlede kompetencer samt udvikle en fælles tilgang
til optagelse af IKV-studerende med henblik på ansøgernes retsstilling. Der arbejdes med at udvikle en
interviewguide og vurderingskriterier for de ansøgere, der tilbydes en IKV-samtale. Dette arbejde er
inspireret af læringsteori, teori om kompetenceforståelse, konstruktivistisk vejledningsteori samt
kommunikationsteori.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | IKV, Individuel kompetencevurdering ved professionsbacheloruddannelserne : Livslang læring i praksis |
Editors | Henning Salling Olesen, Kirsten Aagaard |
Number of pages | 16 |
Place of Publication | NVR, VIA University College |
Publisher | Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger NVR |
Publication date | Apr 2016 |
Pages | 8-25 |
ISBN (Electronic) | 978-87-92641-08-3 |
Publication status | Published - Apr 2016 |
Keywords
- education, professions and jobs