iMOOW!-bevægelsesdidaktik: mål, metoder og mening med bevægelse i undervisningen

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

For at inddrage bevægelse i undervisningen skal lærere og pædagoger håndtere både almendidaktiske overvejelser som fx elevforudsætninger samt specifikke overvejelser om bevægelse som undervisningspraksis. Dette er en stor udfordring. Vi vil i denne artikel præsentere en Bevægelsesdidaktik, som er udviklet i et samarbejde mellem lærere, pædagoger og forskere gennem aktionsforskning. Bevægelsesdidaktikken giver et konkret bud på, hvordan bevægelse kan integreres i undervisningen med henblik på at fremme læring og trivsel. Bevægelsesdidaktikken omfatter seks teoretiske kategorier, der kan vejlede lærere og pædagoger, som planlægger og gennemfører bevægelse i undervisningen. Desuden introducerer vi praktiske eksempler samt aktivitetskort til anvendelse og inspiration i undervisningen.
Original languageDanish
JournalMOV:E
Issue number11
Pages (from-to)45–57
Number of pages13
ISSN2246-8137
Publication statusPublished - 2021

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this