Improvisation - om pædagogens møde med barnet i æstetiske processer

Sonja Svendsen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen handler om begrebet improvisation i æstetisk pædagogisk praksis i børnehaven. Temaet i artiklen er, at improvisatoriske færdigheder kan udvikles gennem en bevidsthed om det dynamiske forhold mellem det forberedende arbejde med rammesætning og en særlig opmærksomhed på pædagogens forholdemåder. I artiklen diskuteres det, hvordan pædagogen, med en opmærksomhed på en improvisatorisk forholdemåde, kan medvirke til at fremme børns egne udtryk i æstetiske processer. Gennem henvisninger til et toårigt aktionsforskningsprojekt om æstetisk pædagogisk praksis i tre børnehaver, drøftes dette tema.
Original languageDanish
Article numberISSN 1890-9167
JournalNordisk Barnehageforskning
VolumeVOL.8
Issue numberNR. 7
Pages (from-to)P. 1-14
Number of pages14
ISSN1890-9167
DOIs
Publication statusPublished - 16 Dec 2014

Keywords

  • kindergartens

Cite this