Indblik i forskningsfeltet Gifted Education med forskellige forståelser af Giftedness

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

I denne artikel vil jeg begynde med at give et indblik i forskningsfeltet Gifted Education og vise, hvordan man i forskningslitteraturen forstår og beskriver høj begavelse eller Giftedness. I forskningslitteraturen er der stor uenighed om, hvordan Giftedness skal forstås, og hvad det er, men samtidig er de fleste i feltet enige om, hvad disse elever har brug for, og hvordan man må organisere særlige skoletilbud og indsatser, der er rettet mod dem og deres undervisningsmæssige behov. Forskningsfeltets hovedfokus retter sig især mod opsporing, identifikation og intervention. Interventionstemaet handler bl.a. om, hvordan man kan designe og organisere tilbud og undervisning rettet mod højtbegavede elever; f.eks. organiseret som talentprogrammer, talentudvikling og særlige pædagogiske interventioner eller forløb.
Original languageDanish
Title of host publicationElever med tegn på høj begavelse - elevperspektiver på skolens praksis
Number of pages5
PublisherBørne- og Undervisningsministeriet
Publication dateMay 2024
Pages7-11
ISBN (Electronic)87-603-3365-0
Publication statusPublished - May 2024

Cite this