Indledning

Trine Holst Mortensen, Torben Næsby

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingForeword/postscriptCommunication

Abstract

I indledningen beskrives formålet med bogen, som er at bidrage med et nyt og relevant vidensgrundlag, der kan understøtte realiseringen af de nye lovændringer og den tilhørende bekendtgørelse. Bogen retter sig mod det grundlæggende pædagogiske fundament, der beskrives og vægtlægges i lovgivningen og i Master for en styrket pædagogisk læreplan.

Bogens 20 kapitler behandler følgende centrale emner i det pædagogiske grundlag:
• Den brede læringsforståelse
• Leg og dannelse i dagtilbud
• Det gode børneliv, børnesyn og børneperspektiver
• Faglig ledelse og organisering af læringsmiljøer
• Det faglige fyrtårns rolle
• Tværfagligt samarbejde, åbent dagtilbud og sammenhæng i børnenes liv
• Børn i udsatte positioner og inklusion
• Dokumentation og evalueringskultur
• Forældresamarbejde.

Original languageDanish
Title of host publicationDen styrkede pædagogiske læreplan : Grundbog til dagtilbudspædagogik
EditorsTrine Holst Mortensen, Torben Næsby
Number of pages16
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date15 Nov 2020
Edition2
Pages5 - 20
ISBN (Print)978-87-7234-055-5
Publication statusPublished - 15 Nov 2020

Keywords

  • children and youth
  • education, professions and jobs

Cite this