Informationskompetence – Faglig læsning på nettet

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

    Abstract

    Hensigtsmæssig håndtering af informationer har afgørende betydning for deltagelse i et demokratisk samfund. At kunne læse og forstå, håndtere og vurdere informationer er forudsætninger for at kunne udvikle den viden, der kræves for at kunne tage stilling. Læsning af informationer i multimodale udtryk er en afgørende faktor i den forbindelse. I dette kapitel diskuteres forståelsen af begrebet informationskompetence i et medialiseret samfund. Først fremstilles vilkårene for læring og undervisning i det medialiserede samfund. Herefter ser kapitlet på elementer i en definition af begrebet informationskompetence samt på, hvordan man kan se faglig læsning som en vital del af denne kompetence. Jeg slutter af med at give et bud på, hvordan man kan se informationskompetence i et progressivt perspektiv, der peger på, at informationskompetence er nært knyttet til tanken om at lære at lære.
    Original languageDanish
    Title of host publicationHåndbog for matematikvejledere : teori og praksis
    EditorsPeter Weng, Michael Wahl Andersen
    Number of pages11
    PublisherDansk Psykologisk Forlag
    Publication date2012
    ISBN (Electronic)978 87 7706 761 7
    Publication statusPublished - 2012

    Keywords

    • mathematics

    Cite this