Inkluderende specialpædagogik og specialpædagogiske kompetencer

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel undersøger og diskuterer begrebet ”Inkluderende specialpædagogik” (Tetler 2011, Hedegaard-Sørensen 2013, Struve 2013) og forholder sig til, hvorvidt begreberne ’inklusion’ og ’specialpædagogik’ enten forudsætter eller indbyrdes udelukker hinanden. I hvilket omfang kan man tale om at ’inkludere’ nogle børn i et fællesskab, hvor de samtidig kategoriseres som nogle, der har behov for noget særligt? Begrebet ’inkluderende specialpædagogik’ tager afsæt i en modsigelse og en kompleksitet idet idealet at inkludere alle, rejser spørgsmålet, om der er behov for udvikling af nye specialpædagogiske kompetencer?
Artiklen tager afsæt i en kort redegørelse for den aktuelle kontekst, som danner ramme om den inkluderende skole. Dernæst er der en præsentation af begrebet ’inkluderende specialpædagogik’ efterfulgt af en undersøgende diskussion. Artiklen afsluttes med nogle bud på specialpædagogiske kompetencer i skolens praksis.
Original languageDanish
JournalPædagogisk psykologisk tidsskrift
Volume54. årgang
Issue number5/6
Pages (from-to)62-72
Number of pages11
ISSN1903-0002
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions
  • children and youth
  • education, professions and jobs

Cite this