Abstract
Aktionslæring kan være en metode, som læringsvejlederen kan bruge til at understøtte praksisnær kompetenceudvikling i teams ude på skolerne med fokus på at arbejde undersøgende og eksperimenterende med den nyeste viden om læring og undervisning i egen praksis.
I denne artikel præsenteres en aktionslæringsmodel kaldet Innovations aktionslæringsmodellen, som beskriver en metode for, hvordan nye tiltag og innovationer kan undersøges og eksperimenteres med i teamfællesskaber, gennem aktioner i egen praksis. Modellen giver redskaber til at arbejde med både forberedelse, gennemførsel og evaluering af undervisning gennem fælles projekter og aktioner. Igennem didaktiske samtaler i teams herom fremmes og raffineres didaktisk nytænkning og etablering af ny viden om læring og didaktik.
I denne artikel præsenteres en aktionslæringsmodel kaldet Innovations aktionslæringsmodellen, som beskriver en metode for, hvordan nye tiltag og innovationer kan undersøges og eksperimenteres med i teamfællesskaber, gennem aktioner i egen praksis. Modellen giver redskaber til at arbejde med både forberedelse, gennemførsel og evaluering af undervisning gennem fælles projekter og aktioner. Igennem didaktiske samtaler i teams herom fremmes og raffineres didaktisk nytænkning og etablering af ny viden om læring og didaktik.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Liv I Skolen |
Volume | 18 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 38-51 |
Number of pages | 14 |
ISSN | 1398-2613 |
Publication status | Published - 2016 |
Keywords
- organization development
- action learning