Innovationsaktionslæringsmodellen: en aktionslæringsmodel til arbejde med nytænkning af pædagogisk praksis i team

Jette Aabo Frydendahl, Bente Kjeldbjerg Andersen, Karen Thastum

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Aktionslæring kan være en metode, som læringsvejlederen kan bruge til at understøtte praksisnær kompetenceudvikling i teams ude på skolerne med fokus på at arbejde undersøgende og eksperimenterende med den nyeste viden om læring og undervisning i egen praksis.
I denne artikel præsenteres en aktionslæringsmodel kaldet Innovations aktionslæringsmodellen, som beskriver en metode for, hvordan nye tiltag og innovationer kan undersøges og eksperimenteres med i teamfællesskaber, gennem aktioner i egen praksis. Modellen giver redskaber til at arbejde med både forberedelse, gennemførsel og evaluering af undervisning gennem fælles projekter og aktioner. Igennem didaktiske samtaler i teams herom fremmes og raffineres didaktisk nytænkning og etablering af ny viden om læring og didaktik.
Original languageDanish
JournalLiv I Skolen
Volume18
Issue number1
Pages (from-to)38-51
Number of pages14
ISSN1398-2613
Publication statusPublished - 2016

Keywords

  • organization development
  • action learning

Cite this