IT-innovationer fra kontorlandskaber til læringslandskaber

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen er baseret på empiriske studier af it-innovationer i sygeplejefeltet
og analyserer karakteristiske udviklingstræk og konsekvenser for sygeplejerskeuddannelsen fra midt 1950’erne og frem til i dag. Over tid peger analysen på en bevægelse, hvor computere startede som en innovation i kontorlandskaberne over skolebibliotekerne for senere at ende i læringslandskaberne.
Analysen fokuserer på ”Sygeplejerskeuddannelsen i Danmark”, men samtidig
inddrages sundhedssektoren som den omkringliggende kontekst. Undervejs skifter optikken mellem teknologiernes plads i uddannelsen og i hospitalet. Det
gøres tydeligt, hvordan udviklingen af sygeplejerskeuddannelsen som
professionsuddannelse påvirkes af nye digitale praktikker, men også af sundhedsfagenes og uddannelsesfeltets egne logikker. Som artiklens eksempler
uddyber, handler udviklingsdynamikken dels om it-innovationer, der gør computere til netværk og portaler, men også om uddannelsespolitiske tiltag, der gør feltet og uddannelsesforløb til digitale kredsløb.
Original languageDanish
Article number11
JournalTidsskrift for professionsstudier
Issue number23
Pages (from-to)88-96
Number of pages8
ISSN2446-0273
Publication statusPublished - 1 Oct 2016

Keywords

  • research designs, theory and method
  • disease, health science and nursing

Cite this