It og naturfag i den danske grundskole

Harald Brandt, Benny Lindblad Johansen

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPosterResearchpeer-review

16 Downloads (Pure)

Abstract

Posteren præsenterer resultater fra en undersøgelse af status og fremtidsmuligheder for anvendelse af it i den danske grundskoles naturfagsundervisning. Resultaterne er hentet fra en internetbaseret spørgeskemaundersøgelse blandt 159 skoleledere og 329 naturfagslærere der underviser i natur/teknik, biologi, fysik/kemi og/eller geografi i
grundskolen i Danmark. Skolerne blev udvalgt ved simpel tilfældig udtrækning, og svarprocenterne var 24 % og 33 % for henholdsvis skoleleder- og lærerundersøgelsen. Undersøgelsen blev gennemført i 2007 og er finansieret af Center for Anvendt Naturfagsdidaktik (CAND). En rapport fra undersøgelsen vil foreligge i løbet af 2008. Undersøgelsen fokuserer på tre forskningsspørgsmål:
1 Hvornår, hvordan og hvor meget anvendes it i naturfagsundervisningen?
2 Hvad er lærernes holdning/tilgang til og oplevelse med brug af it i naturfagsundervisningen?
3 Hvordan er skolens rammer og lærernes forudsætninger med hensyn til brug af it i naturfagsundervisningen?
Original languageDanish
Publication date11 Jun 2008
Publication statusPublished - 11 Jun 2008
EventThe 9th Nordic Research Symposium on Science Education: Planning science instruction: From insight to learning to pedagogical practices - Universitet i Reykjavik, Reykjavik, Iceland
Duration: 11 Jun 200815 Jun 2008
Conference number: 9

Conference

ConferenceThe 9th Nordic Research Symposium on Science Education
Number9
LocationUniversitet i Reykjavik
Country/TerritoryIceland
CityReykjavik
Period11/06/0815/06/08

Cite this