"Jeg lærte folk bedre at kende - også om deres liv uden for skolen": om guidet fælleslæsning som en bro mellem faglig dannelse og trivsel

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Guidet fælleslæsning er højtlæsning af en skønlitterær tekst, fulgt af fælles dialog, faciliteret af en læseguide, om teksten med udgangspunkt i læsernes umiddelbare læseoplevelse. Med en anerkendende tilgang skabes et præstationsfrit rum, hvor alle bidrag er lige gyldige. GFL er ofte anvendt som metode i social- og sundhedssektoren til trivselsfremmende formål. Hvis det virker med voksne, hvorfor så ikke også med børn i skolen? På nuværende tidspunkt foreligger der ikke megen empiri om fælleslæsningens effekt på trivsel i den danske folkeskole, men der er en række faktorer, der giver grund til at antage, at den kan have en positiv effekt på den sociale og faglige trivsel: Guidet fælleslæsning er i ud-gangspunktet inkluderende, for metoden er designet til at kunne omfavne alle typer af deltagere, uanset alder, køn, sociale eller psykiske omstændigheder. I højtlæsningen skabes en følelse af fællesskab, og i fælleslæsningens samtaler fun-gerer teksten både som et fælles tredje og et udgangspunkt for at dele egne tanker og øge sin forståelse for de andre deltageres perspektiver og erfaringer.
Original languageDanish
JournalKvan
Volume44
Issue number128
Pages (from-to)65-77
Number of pages13
ISSN0107-4016
Publication statusPublished - Apr 2024

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this