Abstract
I denne artikel sætter vi fokus på modtagelsesklasselæreres møde med nyankomne ukrainske elever. Vi tager afsæt i en mindre interviewundersøgelse blandt modtagelsesklasselærere og anvender Judith Butlers tænkning om sorgbare og usorgbare liv til at analysere, hvorfor netop modtagelsen af ukrainske elever tilsyneladende opleves som særligt udfordrende. Vi redegør for, hvordan de ukrainske elever gennem både samfundsnarrativ og særlovgivning rammesættes som særligt sorgbare i sammenligning med øvrige nyankomne elever. Dette skaber spændinger i hverdagens pædagogiske praksis i modtagelsesklassen og udfordrer modtagelsesklasselærerens lighedsorienterede faglighed. På baggrund af analysen opfordrer vi til at fastholde et universalistisk og egalitært andetsprogspædagogisk grundlag for fremtidige beslutninger om undervisning af alle nyankomne elever – uanset baggrund.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Kognition & Paedagogik |
ISSN | 0906-6225 |
Publication status | Accepted/In press - 2025 |