”Jeg tror, at for dem der kan, så kan de få meget indflydelse på deres anbringelse”: En metodeudviklende undersøgelse om udviklingen af visuelle ungeplaner for anbragte unge

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen bygger på data fra et samarbejde mellem Carelink og UCSYD. Gennem aktionsforskning undersøges mulighederne for om pædagogisk personale kan anvende visuelle ungeplaner til at inddrage anbragte unge. Gennem eksperimenter søger undersøgelsen at generere ny viden om anvendelse af visuel facilitering til at udvikle løsninger i fællesskab mellem forskerteamet, det pædagogiske personale og de anbragte unge.
Vi demonstrerer, at når pædagogisk personale arbejder med at visualisere ungeplaner, opstår der ny, anvendelig og praksisnær viden. Arbejdet giver et nyt og skærpet fokus på det pædagogiske arbejde med at operationalisere kommunens ungeplaner til pædagogisk brug, og på i hvilken grad den enkelte unge kan inddrages.
Det bliver tydeligt, at visuelle planer ikke skaber inddragelse i sig selv. De skal tilpasses den specifikke pædagogiske kontekst, og der skal udvikles metodiske anvisninger til, hvordan de skal anvendes inddragende. Til slut præsenteres vores forslag til, hvordan det metodiske arbejde med visuelle ungeplaner med anbragte unge kan realiseres i praksis.
Original languageDanish
JournalForskning i pædagogers profession og uddannelse
ISSN2446-2810
Publication statusSubmitted - 4 Feb 2025

Keywords

  • aesthetics, design and media
  • learning, educational science and teaching
  • research designs, theory and method

Cite this