Jeg vidste ikke helt, hvad det var jeg ville være, når jeg blev… voksen: om unges overgange i skole- og uddannelseslivet, og de udfordringer der følger med

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel analyserer unges overgange i skole- og uddannelseslivet, og det empiriske udgangspunkt for analysen er 13 kvalitative interviews med unge fra hhv. en produktionsskole og en VUC-afdeling. Interviewene er gennemført med interviewmetoden The Indirect Approach, som giver plads til unges egne perspektiver og initiativer i dialogen. Med teoretisk afsæt i Victor Turners pointer om liminalitet, dvs. overgange mellem forskellige tilstande, illustrerer artiklens analyse, at uddannelses- og fremtidsvalg for de interviewede unge kan være en svær og udfordrende proces, og at opbakning, sparring og vejledning (eller mangel på samme) både fra hjemmefronten og fra skole- og uddannelsessystemet er vældigt afgørende for de unges navigationer på vej imod voksenlivet.
Original languageDanish
Article number4
JournalDansk Paedagogisk Tidsskrift
Volume2019
Issue number4
Pages (from-to)37-46
Number of pages10
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - Dec 2019

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • children and youth

Cite this