Kampen om skolen frem mod det 21. århundrede

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Det er ikke uden grund, at diskussionen om folkeskolen indtager en central rolle i den samfundspoliti-ske værdidebat, idet denne afspejler centrale forestillinger om forholdet mellem samfundsudvikling, politiske interesser og pædagogiske idealer. Dermed bliver folkeskolen også et kompas, hvorudfra samtidens politiske rationaler kan pejles.
De skiftende og divergerende politiske og pædagogiske visioner for den danske folkeskole og dermed også for dens mål og midler formuleres og reformuleres i lyset af delvis mere stabile politiske ideolo-gier, interesser, styringsrationaler, alliancer og balancer. Skolen kommer så at sige til at udgøre en kamparena, hvor tidens politiske fortællinger og dannelsesforestillinger brydes.
Dette kapitel giver et overblik over de vigtigste positioner i den skolepolitiske udvikling siden 1960’erne og viser, hvor afgørende forandringer i de dominerende forståelser af skolens opgaver har fundet sted. Herigennem udpeger kapitlet endvidere en række aktuelle skolepolitiske tematikker, som tages op til videre behandling i de følgende kapitler.
Original languageDanish
Title of host publicationSkolepolitik og undervisningskvalitet i Danmark
EditorsHans Dorf
Number of pages32
Place of PublicationAarhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication date2018
Pages16-48
Chapter1
ISBN (Print)9788771842661
Publication statusPublished - 2018
SeriesAsterisk serien

Keywords

  • schools, courses and institutions
  • children and youth
  • education, professions and jobs

Cite this