Kan det nu betale sig?

Research output: Contribution to journalContribution to newsletter, magasine

Abstract

En stor sportsbegivenhed som f.eks. Vinter-OL 2014 har stor betydning for værtsnationen, men hvorvidt det er en god forretning, er et stort spørgsmål?

Ofte ses det, at de store sportsevents budgetterede omkostninger løber løbsk. Det har bl.a. har vist sig i Sochi anno 2014 og i forbindelse med det kommende VM i
fodbold i Brasilien denne sommer. Derfor er billedet også mere negativt, hvis man isoleret set holder de direkte omkostninger op mod de direkte indtægter. Massive
investeringer i stadions, overnatningsfaciliteter og infrastruktur bliver ikke dækket ind af de direkte indtægter, som stammer fra bl.a. medieaftaler, sponsorer og – i Sochis tilfælde - tilskud fra IOC. Netop derfor er præmissen, at værtsnationen må bevæge sig op i helikopteren og anskue situationen i større målestok.
Original languageDanish
MagazineSport Executive
Issue number2
Pages (from-to)70-73
Number of pages4
Publication statusPublished - Feb 2014

Keywords

  • business community, trade and economy

Cite this