Abstract
En stor sportsbegivenhed som f.eks. Vinter-OL 2014 har stor betydning for værtsnationen, men hvorvidt det er en god forretning, er et stort spørgsmål?
Ofte ses det, at de store sportsevents budgetterede omkostninger løber løbsk. Det har bl.a. har vist sig i Sochi anno 2014 og i forbindelse med det kommende VM i
fodbold i Brasilien denne sommer. Derfor er billedet også mere negativt, hvis man isoleret set holder de direkte omkostninger op mod de direkte indtægter. Massive
investeringer i stadions, overnatningsfaciliteter og infrastruktur bliver ikke dækket ind af de direkte indtægter, som stammer fra bl.a. medieaftaler, sponsorer og – i Sochis tilfælde - tilskud fra IOC. Netop derfor er præmissen, at værtsnationen må bevæge sig op i helikopteren og anskue situationen i større målestok.
Ofte ses det, at de store sportsevents budgetterede omkostninger løber løbsk. Det har bl.a. har vist sig i Sochi anno 2014 og i forbindelse med det kommende VM i
fodbold i Brasilien denne sommer. Derfor er billedet også mere negativt, hvis man isoleret set holder de direkte omkostninger op mod de direkte indtægter. Massive
investeringer i stadions, overnatningsfaciliteter og infrastruktur bliver ikke dækket ind af de direkte indtægter, som stammer fra bl.a. medieaftaler, sponsorer og – i Sochis tilfælde - tilskud fra IOC. Netop derfor er præmissen, at værtsnationen må bevæge sig op i helikopteren og anskue situationen i større målestok.
Keywords
- business community, trade and economy