Abstract
Baggrund og fokus for undersøgelsen
Den historiske udvikling inden for specialundervisning i matematik synliggør, at den hidtidige forskning hovedsageligt har bidraget til forståelse af hjernens funktion, men ikke afgørende har bidraget til forståelse af, hvordan undervisningen i matematik bedre kunne tage højde for elevers forskellige læringstilgange (Magne 2006). Ph.d.-projektet undersøger, hvordan elever i matematikvanskeligheder kan tilgodeses gennem lærerens adfærds-, relations- og læringsledelse (Schmidt, 2013). Det er en tilgang som har blik for at læringsvanskeligheder kan udspringe af interaktionen mellem den lærende og læringsmiljøet og at problemet ikke kun er lokaliseret i individet (Ernest, 2011
Den historiske udvikling inden for specialundervisning i matematik synliggør, at den hidtidige forskning hovedsageligt har bidraget til forståelse af hjernens funktion, men ikke afgørende har bidraget til forståelse af, hvordan undervisningen i matematik bedre kunne tage højde for elevers forskellige læringstilgange (Magne 2006). Ph.d.-projektet undersøger, hvordan elever i matematikvanskeligheder kan tilgodeses gennem lærerens adfærds-, relations- og læringsledelse (Schmidt, 2013). Det er en tilgang som har blik for at læringsvanskeligheder kan udspringe af interaktionen mellem den lærende og læringsmiljøet og at problemet ikke kun er lokaliseret i individet (Ernest, 2011
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 26 May 2014 |
Publication status | Published - 26 May 2014 |