Klasseledelse, inklusion og differentiering

Christina Jørgensen, Martha Mottelson

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Kapitlet behandler forholdet mellem de tre begreber klasseledelse, inklusion og differentiering og ser på, hvordan de folder sig ud i folkeskolens praksis. Der tages afsæt i en definition af klasseledelse som alle de redskaber, læreren tager i anvendelse med henblik på at få timen til tage form på den planlagte måde. Der stilles spørgsmålet "Hvad betyder det for inklusion og differentiering, at læreren har fokus på klasseledelse?" Gennem analyser af konkrete undervisningsbilleder stilles der skarpt på lærerens måde at praktisere klasseledelse, og på de konsekvenser det har for den enkelte elev. Meningen med artiklen er at skabe indsigt i elevers deltagelse og læreprocesser i forlængelse af lærerens klasseledelse. Afslutningsvis reflekteres der over hvilke begrænsninger for indsigt i klasserummets dynamik, som kan ligge i at lægge det primære fokus på det, læreren gør.
Original languageDanish
Title of host publicationklasseledelsens dilemmaer : Fortsatte magtkampe i praksis, pædagogik og politik
EditorsJohn Benedicto Krejsler, Leif Moos
Number of pages18
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date2014
Pages244-262
ISBN (Print)978-87-7160-069-8
Publication statusPublished - 2014

Keywords

  • community

Cite this