Abstract
Kapitlet behandler forholdet mellem de tre begreber klasseledelse, inklusion og differentiering og ser på, hvordan de folder sig ud i folkeskolens praksis. Der tages afsæt i en definition af klasseledelse som alle de redskaber, læreren tager i anvendelse med henblik på at få timen til tage form på den planlagte måde. Der stilles spørgsmålet "Hvad betyder det for inklusion og differentiering, at læreren har fokus på klasseledelse?" Gennem analyser af konkrete undervisningsbilleder stilles der skarpt på lærerens måde at praktisere klasseledelse, og på de konsekvenser det har for den enkelte elev. Meningen med artiklen er at skabe indsigt i elevers deltagelse og læreprocesser i forlængelse af lærerens klasseledelse. Afslutningsvis reflekteres der over hvilke begrænsninger for indsigt i klasserummets dynamik, som kan ligge i at lægge det primære fokus på det, læreren gør.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | klasseledelsens dilemmaer : Fortsatte magtkampe i praksis, pædagogik og politik |
Editors | John Benedicto Krejsler, Leif Moos |
Number of pages | 18 |
Place of Publication | Frederikshavn |
Publisher | Dafolo |
Publication date | 2014 |
Pages | 244-262 |
ISBN (Print) | 978-87-7160-069-8 |
Publication status | Published - 2014 |
Keywords
- community