Klasserummets observationer

Martin Blok Johansen, Peter Østergaard Andersen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Artiklen peger på, at klasserum fungerer som et selvfølgeligt vilkår for at drive skole. Klasserummet kan imidlertid betragtes som en kulturelt skabt betydningsfuld social organisation, der fremmer bestemte former for samvær og læring, og som samtidig udelukker andre. Det giver mulighed for og kræver villighed til at indgå i komplekse sociale processer, som det er vanskeligt for elever og måske især for lærere – ud fra hver deres perspektiver
– at få øje på. Artiklens grundlæggende spørgsmål er, hvorvidt og hvordan det er muligt at bryde med klassen som selvfølgelighed ved at blive mere opmærksom på at observere, hvad der foregår i den.
Original languageDanish
Title of host publication10 døre til klasserummet
EditorsMartin Blok Johansen
Number of pages17
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date2019
Pages15-31
ISBN (Print)9788750053781
Publication statusPublished - 2019

Keywords

  • schools, courses and institutions

Cite this