Abstract
Artiklen peger på, at klasserum fungerer som et selvfølgeligt vilkår for at drive skole. Klasserummet kan imidlertid betragtes som en kulturelt skabt betydningsfuld social organisation, der fremmer bestemte former for samvær og læring, og som samtidig udelukker andre. Det giver mulighed for og kræver villighed til at indgå i komplekse sociale processer, som det er vanskeligt for elever og måske især for lærere – ud fra hver deres perspektiver
– at få øje på. Artiklens grundlæggende spørgsmål er, hvorvidt og hvordan det er muligt at bryde med klassen som selvfølgelighed ved at blive mere opmærksom på at observere, hvad der foregår i den.
– at få øje på. Artiklens grundlæggende spørgsmål er, hvorvidt og hvordan det er muligt at bryde med klassen som selvfølgelighed ved at blive mere opmærksom på at observere, hvad der foregår i den.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | 10 døre til klasserummet |
Editors | Martin Blok Johansen |
Number of pages | 17 |
Place of Publication | København |
Publisher | Akademisk Forlag |
Publication date | 2019 |
Pages | 15-31 |
ISBN (Print) | 9788750053781 |
Publication status | Published - 2019 |
Keywords
- schools, courses and institutions