Kloge hoveder og kloge hænder

Research output: Contribution to journalNewspaper article

3 Downloads (Pure)

Abstract

Kort før sommerferien vedtog et bredt flertal af Folketingets partier en ny politisk aftale. Aftalen skal styrke de praktiske og musiske fag i de ældste klasser i folkeskolen. Kloge hoveder og kloge hænder skal styrkes. Kloge hoveder og kloge hænder skal gavne hinanden. Praksis og faglighed er ikke hinandens modsætninger. Det skal være mere spændende at gå i skole for alle elever. Den nye tilgang omtales som praksisfaglighed. Det dækker over at kunne gøre noget i praksis med solid fag-lig viden. Uden solid faglig viden lykkedes tingene ikke i praksis. Praksisfaglighed er at forstå og afprøve noget i virkeligheden. Det er forudsætningen for dybdelæring. Internationalt ser det ud til, at dybdelæring kommer til at spille en væsentlig rolle for fremtidens uddannelsessystem. Men er vi egentlig klar over, hvad praksis-faglighed og dybdelæring betyder? Dybdelæring giver eleverne bedre indsigt i, hvordan det lærte kan anvendes i praksis. Det eleverne har lært skal kunne anvendes i praksis. Praksisfaglighed forbinder kloge hoveder med kloge hænder ved at udvikle elevernes gradvise forståelse af begreber med en praktisk anvendelighed.
Original languageDanish
Article numberSektion 2
NewspaperNordjyske Stifstidende
Pages (from-to)8
Number of pages1
Publication statusPublished - 18 Aug 2018

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this