Know your place: Undersøgelsen af brandidentiteten i en sammenlagt turistdestination

Anna Hammershøy, Dennis Grauslund

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet fokuserer på destinationsbranding og brandidentiteten i Frederikshavn Kommune. I 2013 blev Skagen, Frederikshavn og Sæby sammenlagt under ét Destination Management Organisation (DMO). Vores forståelse af Godt Købmandskab er værdiskabelse for Frederikshavn Kommunes økonomi gennem den gode turistoplevelse. Tidligere studier viser, at turistaktørernes enighed om destinationens brandidentitet fører til en stærkere brand, bedre turistoplevelse og større omsætning. Med udgangspunktet i brandidentitet og sense of placeteori, anvender vi en kvalitativ undersøgelse af 20 større turistaktører i tre byer, Skagen, Frederikshavn og Sæby, samt analyse af relevante markedsføringsmaterialer. Formålet er at undersøge aktørernes og DMO’ens italesættelse af destinationens brandidentitet. Resultaterne peger på mangelfuldt samarbejde og fælles brandidentitet mellem de tre byer, som resulterer i uudnyttet potentiale for effektiv co-branding og Godt Købmandskab. Praktiske implikationer for Frederikshavn Kommune og andre destinationer i Danmark er præsenteret.
Original languageDanish
Title of host publicationGodt Købmandskab i det 21. århundrede
EditorsKenneth Holm Cortsen, Michael Fast
Number of pages23
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication dateDec 2020
Pages275-297
Chapter10
ISBN (Electronic)978-87-7210-722-6
Publication statusPublished - Dec 2020
SeriesExCITe-serien
Number11
ISSN2245-3121

Keywords

  • business community, trade and economy

Cite this