Kollegial vejledning

Britta Vejen, Eva Kragh, Vibeke Elisabeth Petersen

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

    Abstract

    Matematikvejledere i folkeskolen står over for mange forskelligartede opgaver. Vejlederen skal bl.a. være faglig formidler, ekspert og inspirator for kolleger. Han/hun skal være proceskonsulent i forhold til at hjælpe kolleger til at implementere pædagogiske tiltag, som de finder mere eller mindre meningsfulde, og støtte dem i at udvikle og reflektere over egen undervisningspraksis. Og endelig skal han/hun indgå i og lede samarbejdsprocesser med kolleger i faggruppen og sammen med dem løse både administrative og udviklingsmæssige opgaver i relation til undervisning, didaktiske spørgsmål m.m. I dette kapitel præsenterer vi ovenstående tre perspektiver på matematikvejlederens funktion. Vi prøver også at indkredse, hvordan man kan vejlede, og hvordan man fx kan være ambassadør for faglig udvikling i matematik uden at blive arbejdsgiver for sine kolleger. Til slut ser vi på betydningen af den vejledningskultur, som skolen har udviklet, på ledelsens rolle for matematikvejlederens virke og på betydningen af kollegial sparring. Artiklen er således inddelt i fire større afsnit, der hænger sammen, men som også kan læses selvstændigt
    Original languageDanish
    Title of host publicationHåndbog om matematik i grundskolen : læring, undervisning og vejledning
    EditorsJette B. Rosenberg, Peter Weng, Michael Wahl Andersen
    Number of pages22
    PublisherDansk Psykologisk Forlag
    Publication date2013
    ISBN (Print)978-87-7706-761-7
    Publication statusPublished - 2013

    Keywords

    • counseling

    Cite this