Kollegial vejledning – når læringsfælleskabet arbejder

Eva Kragh, Vibeke Petersen, Britta Vejen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

I dette kapitel vil vi gennem cases, eksempler på rammesætninger og guides til metoder, illustrere hvordan matematikvejlederen kan medvirke til at praksisfællesskaber udvikler sig til Professionelle læringsfællesskaber. Vi vil fx vise hvordan vejlederen som facilitator gennem strukturerede dialoger kan trække på parternes eksisterende erfaringer og skabe viden med hinanden. Vi kommer ind på følgende problemstillinger:
• Hvordan får vejlederen legitimitet og legalitet i forhold til kolleger og ledelse?
• Hvordan bliver opgaven forhandlet på plads, hvad er opgaven på det overordnede
plan og i det konkrete møde med de vejledte?
• Hvordan kan rammer og aftaler bane vejen for den ønskede udvikling?
• Hvordan skabes der en vejledningskultur, hvor praksisfællesskaber kan blive til
Professionelle Læringsfællesskaber?
• Hvordan kommer man i kontakt med de vejledte og hvilke kommunikative
kompetencer skal vejlederen have?
• Hvordan bygger man på de vejledtes erfaringer?
• Hvordan sammenflettes viden mellem vejleder og de vejledte?
• Hvordan forstår vi og går ind i såkaldt ”modstand” fra de vejledte og hvordan
faciliteres en nysgerrig og undersøgende holdning mellem parterne?
Original languageDanish
Title of host publicationHåndbog om matematik i grundskolen : læring, undervisning og vejledning
Number of pages29
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherDansk Psykologisk Forlag
Edition2
Pages534-572
Chapter31
ISBN (Print)978-87-7158-777-7
Publication statusIn preparation - 2020

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this