Abstract
I dette kapitel vil vi gennem cases, eksempler på rammesætninger og guides til metoder, illustrere hvordan matematikvejlederen kan medvirke til at praksisfællesskaber udvikler sig til Professionelle læringsfællesskaber. Vi vil fx vise hvordan vejlederen som facilitator gennem strukturerede dialoger kan trække på parternes eksisterende erfaringer og skabe viden med hinanden. Vi kommer ind på følgende problemstillinger:
• Hvordan får vejlederen legitimitet og legalitet i forhold til kolleger og ledelse?
• Hvordan bliver opgaven forhandlet på plads, hvad er opgaven på det overordnede
plan og i det konkrete møde med de vejledte?
• Hvordan kan rammer og aftaler bane vejen for den ønskede udvikling?
• Hvordan skabes der en vejledningskultur, hvor praksisfællesskaber kan blive til
Professionelle Læringsfællesskaber?
• Hvordan kommer man i kontakt med de vejledte og hvilke kommunikative
kompetencer skal vejlederen have?
• Hvordan bygger man på de vejledtes erfaringer?
• Hvordan sammenflettes viden mellem vejleder og de vejledte?
• Hvordan forstår vi og går ind i såkaldt ”modstand” fra de vejledte og hvordan
faciliteres en nysgerrig og undersøgende holdning mellem parterne?
• Hvordan får vejlederen legitimitet og legalitet i forhold til kolleger og ledelse?
• Hvordan bliver opgaven forhandlet på plads, hvad er opgaven på det overordnede
plan og i det konkrete møde med de vejledte?
• Hvordan kan rammer og aftaler bane vejen for den ønskede udvikling?
• Hvordan skabes der en vejledningskultur, hvor praksisfællesskaber kan blive til
Professionelle Læringsfællesskaber?
• Hvordan kommer man i kontakt med de vejledte og hvilke kommunikative
kompetencer skal vejlederen have?
• Hvordan bygger man på de vejledtes erfaringer?
• Hvordan sammenflettes viden mellem vejleder og de vejledte?
• Hvordan forstår vi og går ind i såkaldt ”modstand” fra de vejledte og hvordan
faciliteres en nysgerrig og undersøgende holdning mellem parterne?
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Håndbog om matematik i grundskolen : læring, undervisning og vejledning |
Number of pages | 29 |
Place of Publication | København |
Publisher | Dansk Psykologisk Forlag |
Edition | 2 |
Pages | 534-572 |
Chapter | 31 |
ISBN (Print) | 978-87-7158-777-7 |
Publication status | In preparation - 2020 |
Keywords
- learning, educational science and teaching