Kommunikationsbureaet: dansk i udskolingen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet præsenterer didaktiske principper for entreprenørskabsundervisning i dansk på baggrund af en case om et kommunikationsbureau. Det didaktiske design Kommunikationsbureauet, der er blevet afprøvet og udforsket i udskolingen, beskrives som en professionssimulerende scenariedidaktisk case, hvorigennem elever skal agere som medarbejdere i et kommunikationsbureau og derved tilegne sig danskfaglige kompetencer inden for områderne kommunikation og fremstilling. Kapitlet tager afsæt i empirien fra det oprindelige studie og belyser det igennem teori. Derved peger kapitlet på en række væsentlige dimensioner, der kan føre til danskfaglig læring hos eleverne. Ud fra casen argumenterer jeg for undervisning, der er elevcentreret, værdiskabende samt samarbejds- og omverdenorienteret. Dimensionerne udfoldes og relateres til scenariedidaktik, der kan udgøre rammen omkring entreprenørskabsdidaktik i en grundskolekontekst, hvor eleverne skal tilegne sig mere og andet end isolerede faglige færdigheder, der giver adgang til videre uddannelse. Entreprenørskabsdidaktik sigter på demokratisk dannelse og herunder elevernes tro på egne muligheder og kompetencerne til at handle på disse i en verden i forandring, der kalder på borgernes aktive engagement.
Original languageDanish
Title of host publicationHåndbog i scenariedidaktik
EditorsSimon Skov Fougt, Jeppe Bundsgaard, Thorkild Hanghøj, Morten Misfeldt
Number of pages14
Place of PublicationAarhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication date2022
Pages145-158
Chapter9
ISBN (Print)9788772196442
Publication statusPublished - 2022
SeriesDidaktiske studier
ISSN2446-4554

Keywords

  • didactics
  • contracting courses

Cite this