Kompetencebaserede mål i naturfagsundervisning

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Naturfagsundervisning i den danske folkeskole starter efter folkeskolereformen
2014 med natur/teknologi i 1. til 6. klasse og afslutter med
biologi, fysik/kemi og geografi i 7. til 9. klasse. Naturfagsundervisningen
er karakteriseret ved en faglig progression, efterhånden som eleverne
bliver ældre. Fælles Mål 2014 muliggør også en betydelig faglig
integration ved, at videns- og færdighedsområdet vedrørende arbejdsmåder
og tankegange og hele kompetenceområdet kommunikation er
identiske for overbygningsfagene. Endvidere udpeger læseplanerne for
overbygningsfagene i Fælles Mål 2014 (herefter FM14) obligatoriske,
fællesfaglige fokusområder for de tre naturfag i 7.-9. klasse. Den gennemgående
idé er, at fælles naturfaglige kompetencer skal være grundlag
for sammenhængende beskrivelser af naturfaglige undervisningsfag
på langs og på tværs i danske uddannelser.
Original languageDanish
Title of host publicationFolkeskolen efter reformen
EditorsJens Rasmussen, Andreas Rasch-Christensen, Claus Holm
Number of pages19
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2015
Pages189-208
Article number10
ISBN (Print)978-87-412-6027-3
Publication statusPublished - 2015

Keywords

  • natural science

Cite this