Projects per year
Abstract
Introduktion
Rammerne for videregående uddannelse er under forandring med øgede krav om uddannelseskvalitet og nye typer studerende, hvilket aktualiserer kompetenceudvikling for undervisere. Direktionen på en professionshøjskole har initieret en ny central didaktisk enhed (Duch & Nielsen, 2023). Det giver mulighed for at følge adjunkter gennem 4 års pædagogikum med fokus på transitionen og rollen som professionsuddanner. Desuden følges korte forløb for lektorer (lektorlaboratorier) med fokus på samarbejds- og undervisningspraksisser. Teoretisk er der reference til Wenger-Trayner et al. (2015) og komplekse praksislandskaber og grænsekrydsninger.
Metode
Forskningen i adjunktforløb er designet som længdestudie med individuelle interviews hvert halve år suppleret med observationer. Resultater præsenteres fra første fase med 11 adjunkter samplet med variation i uddannelser. Desuden data fra 6 lektorlaboratorier baseret på et primært kvalitativt survey (Braun et al., 2021).
Resultater
Der er store variationer i forståelse af rollen som professionsuddanner. Baggrund og erfaringer har betydning, herunder evt. baggrund i professionen, og om man har en professionsdidaktisk eller generel akademisk grad. Adjunkterne placerer sig forskelligt på kontinua dels vedr. balancen mellem fagligt fokus og holistisk blik på at uddanne til en profession og dels vedr. professionel identitet som professionsuddanner i et spændfelt mellem undervisning og forskning/udvikling. Studentergruppen adresseres både her og i lektorlaboratorier, hvor der bl.a. også er eksperimenteret med ny teknologi i undervisningen. I begge kontekster fremhæver nogle kollegial videndeling og andre input om didaktisk teori/forskning. De fleste fremhæver dog læringsfælleskaber, hvor de faciliteres i at udvikle og undersøge egen praksis.
Diskussion
Kompetenceudvikling i et komplekst landskab med stor variation blandt adjunkters og lektorers baggrund og pædagogiske indsigt stiller store krav til differentiering og stilladsering.
Rammerne for videregående uddannelse er under forandring med øgede krav om uddannelseskvalitet og nye typer studerende, hvilket aktualiserer kompetenceudvikling for undervisere. Direktionen på en professionshøjskole har initieret en ny central didaktisk enhed (Duch & Nielsen, 2023). Det giver mulighed for at følge adjunkter gennem 4 års pædagogikum med fokus på transitionen og rollen som professionsuddanner. Desuden følges korte forløb for lektorer (lektorlaboratorier) med fokus på samarbejds- og undervisningspraksisser. Teoretisk er der reference til Wenger-Trayner et al. (2015) og komplekse praksislandskaber og grænsekrydsninger.
Metode
Forskningen i adjunktforløb er designet som længdestudie med individuelle interviews hvert halve år suppleret med observationer. Resultater præsenteres fra første fase med 11 adjunkter samplet med variation i uddannelser. Desuden data fra 6 lektorlaboratorier baseret på et primært kvalitativt survey (Braun et al., 2021).
Resultater
Der er store variationer i forståelse af rollen som professionsuddanner. Baggrund og erfaringer har betydning, herunder evt. baggrund i professionen, og om man har en professionsdidaktisk eller generel akademisk grad. Adjunkterne placerer sig forskelligt på kontinua dels vedr. balancen mellem fagligt fokus og holistisk blik på at uddanne til en profession og dels vedr. professionel identitet som professionsuddanner i et spændfelt mellem undervisning og forskning/udvikling. Studentergruppen adresseres både her og i lektorlaboratorier, hvor der bl.a. også er eksperimenteret med ny teknologi i undervisningen. I begge kontekster fremhæver nogle kollegial videndeling og andre input om didaktisk teori/forskning. De fleste fremhæver dog læringsfælleskaber, hvor de faciliteres i at udvikle og undersøge egen praksis.
Diskussion
Kompetenceudvikling i et komplekst landskab med stor variation blandt adjunkters og lektorers baggrund og pædagogiske indsigt stiller store krav til differentiering og stilladsering.
| Original language | Danish |
|---|---|
| Publication date | 2024 |
| Publication status | Published - 2024 |
| Event | DUN konferencen 2024: De videregående uddannelser i en brydningstid - Vingsted hotel- og konferencecenter, Bredsten, Denmark Duration: 23 May 2024 → 24 May 2024 https://www.tilmeld.dk/dunk2024 |
Conference
| Conference | DUN konferencen 2024: De videregående uddannelser i en brydningstid |
|---|---|
| Location | Vingsted hotel- og konferencecenter |
| Country/Territory | Denmark |
| City | Bredsten |
| Period | 23/05/24 → 24/05/24 |
| Internet address |
-
Pædagogikum - professionsdidaktisk udvikling for adjunkter
Duch, H. (Principle researcher) & Nielsen, B. L. (Principle researcher)
30/10/23 → 31/12/27
Project: Research
File -
Professionsdidaktisk udvikling for undervisere – et følgeforskningsprojekt til VIAs Uddannelsesakademi
Nielsen, B. L. (Principle researcher) & Duch, H. (Principle researcher)
01/08/22 → 31/12/24
Project: Research
File