TY - JOUR
T1 - Kompetenceudvikling i fysisk aktivitet i specialskoleregi
T2 - Et systematisk litteraturstudie omhandlende effekten af kompetenceudvikling blandt pædagogisk personale indenfor fysisk aktivitet, målrettet børn med udviklingshandicap
AU - Ramskov, Daniel
AU - Bentholm, Anette
AU - Skrubbeltrang, Lotte Stausgaard
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - Ifølge Social- og Boligstyrelsen har børn med et udviklingshandicap en øget risiko for sygdomme, der relaterer sig til en inaktiv livsstil. En nordjysk kommune har i samarbejde med Steno Diabetes Center Nordjylland igangsat et toårigt projekt med det formål at kompetenceudvikle det pædagogiske personale indenfor fysisk aktivitet. Vi, UCN’s forskningscenter for in- og eksklusion i pædagogisk praksis og fysioterapeutuddannelsen, har til opgave at gennemføre et følgeforskningsprojekt, hvor vi afdækker implementeringen af kompetenceudviklingen. Formålet med dette systematiske litteraturstudie var at undersøge effekten af videreuddannelse blandt pædagogisk personale på kompetencer målrettet mod inddragelse af børn med udviklingshandicap i fysisk aktivitet i skoletiden. Litteratursøgningen blev gennemført i databaserne ERIC, PubMed, SPORTDiscus og PsycInfo. Det eksisterende vidensgrundlag omhandlende effekten af videreuddannelse blandt pædagogisk personale på kompetencer målrettet mod inddragelse af børn med udviklingshandicap i fysisk aktivitet i skoletiden er præget af lav metodisk kvalitet, udtalt heterogenitet og tvivlsom relevans af ændringer på kompetenceniveau hos det pædagogiske personale.
AB - Ifølge Social- og Boligstyrelsen har børn med et udviklingshandicap en øget risiko for sygdomme, der relaterer sig til en inaktiv livsstil. En nordjysk kommune har i samarbejde med Steno Diabetes Center Nordjylland igangsat et toårigt projekt med det formål at kompetenceudvikle det pædagogiske personale indenfor fysisk aktivitet. Vi, UCN’s forskningscenter for in- og eksklusion i pædagogisk praksis og fysioterapeutuddannelsen, har til opgave at gennemføre et følgeforskningsprojekt, hvor vi afdækker implementeringen af kompetenceudviklingen. Formålet med dette systematiske litteraturstudie var at undersøge effekten af videreuddannelse blandt pædagogisk personale på kompetencer målrettet mod inddragelse af børn med udviklingshandicap i fysisk aktivitet i skoletiden. Litteratursøgningen blev gennemført i databaserne ERIC, PubMed, SPORTDiscus og PsycInfo. Det eksisterende vidensgrundlag omhandlende effekten af videreuddannelse blandt pædagogisk personale på kompetencer målrettet mod inddragelse af børn med udviklingshandicap i fysisk aktivitet i skoletiden er præget af lav metodisk kvalitet, udtalt heterogenitet og tvivlsom relevans af ændringer på kompetenceniveau hos det pædagogiske personale.
U2 - 10.17896/UCN.perspektiv.n15.566
DO - 10.17896/UCN.perspektiv.n15.566
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 2446-2977
SP - 16
EP - 26
JO - UCN PERSPEKTIV
JF - UCN PERSPEKTIV
IS - 15
ER -