Konspirationsteorier og alternative forklaringer i historieundervisningen

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contribution to proceedingResearchpeer-review

    Abstract

    Artiklen præsenterer en række didaktiske overvejelser over,
    hvordan emnet Konspirationsteorier kan bruges i de ældste klasser og på ungdomsuddannelserne
    inden for de rammer, som fagbeskrivelserne lægger
    op til. Desuden beskrives hvilke elementer, eleverne bør arbejde
    med, hvis de skal nå til en mere problemorienteret forståelse af fænomenet
    konspirationsteorier. Først gives der et bud på, hvordan
    vi kan forstå konspirationsteoriernes rolle i det moderne samfund
    ud fra en konfliktteoretisk vinkel, dernæst beskrives hvordan emnet
    kan dække to centrale kompetenceområder inden for historiefaget,
    nemlig historiebrug og kildearbejde. Til slut illustreres
    ud fra en konkret case, nemlig konspirationsteorien om ’Eurabia’,
    som vi bl.a. kender fra Anders Breiviks manifest, hvorledes eleverne
    kan arbejde problemorienteret, forholde sig kildekritisk og
    afdække væsentlige aspekter omkring historiebrug.
    Original languageDanish
    Title of host publicationHistorie - didaktik, dannelse og bevidsthed : Rapporter til det 29. Nordiske Historikermøde, bind 1
    Number of pages28
    Volume1
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2 Aug 2017
    Edition1
    Pages165-193
    Article number6
    ISBN (Print)978-87-7112-642-6
    Publication statusPublished - 2 Aug 2017
    EventNordisk historikermøde 2017 - Aalborg kongrescenter, Aalborg, Denmark
    Duration: 15 Aug 201718 Aug 2017

    Conference

    ConferenceNordisk historikermøde 2017
    LocationAalborg kongrescenter
    Country/TerritoryDenmark
    CityAalborg
    Period15/08/1718/08/17
    SeriesStudier i Historie, Arkiver og Kulturarv / Studies in History, Archives and Cultural Heritage (vol. 6)

    Keywords

    • learning, educational science and teaching

    Cite this