Kreative iværksættere i små sko

Research output: Working paper

13 Downloads (Pure)

Abstract

Den kreative iværksætter er blevet den nye superhelt af en rockstjerne, der flittigt portrætteres i medierne. Men hvordan ser hverdagen ud for en række nystartede kreative iværksættere, når studietiden og SU’en forsvinder i bakspejlet? Hvad er piece of cake? Hvor trykker skoen? Og hvor finder de kreative iværksættere hjælp til at få skoen til at trykke lidt mindre? Er det de klassiske merkantile dyder som salg- og markedsføring, der bør læres om og fokuseres på fra uddannelsesinstitutionernes side? Eller er der brug for mere bløde kompetencer, når hverdagen og virkeligheden melder sig hos de kreative iværksættere?Konklusionen er, at især salg- og markedsføring er svært for mange af de kreative iværksættere. Imidlertid findes disse klassiske merkantile dyder essentielle i forhold til at få succes som nystartet virksomhed. Især fordi de kreative iværksættere oplever trange økonomiske kår. Men også fordi tid på lige fod med økonomi bliver en knap ressource. Således skal de kreative iværksættere konstant prioritere, hvor og hvordan de bruger deres tid bedst i forhold til de mange opgaver en nystartet virksomhed står med.
De uddannelsesmæssige tilbud, som de studerende præsenteres for gennem deres studie, eller i tilknyttede studentervæksthuse, spiller en vigtig rolle for de kreative iværksættere. Imidlertid synes de at efterspørge helt konkrete merkantile elementer, når de kigger tilbage på deres studietid. Dog synes erfaring at være et centralt begreb, og udfordringen for uddannelsesinstitutionerne bliver derfor hvordan uddannelsestilbud struktureres således, at der ikke blot tilegnes viden, men også oparbejdes erfaring.
Original languageDanish
Number of pages13
Publication statusPublished - 18 Dec 2017

Keywords

  • entrepreneurship
  • contracting
  • contracting courses
  • creativity

Cite this