Krise i nordiske lærer- og pædagoguddannelser - 10 bud på mere meningsfulde uddannelser: Meningstab og meningsdannelse i lærer- og pædagoguddannelserne i Norden

Jan Jaap Rothuizen, Thomas Iskov, Niels Bjerre Tange, Jakob Ditlev Bøje, Aslaug Kristiansen, Jan G. Nyckel, Dion R. Hansen, Bjørn Ribers, Bodil Elisabeth Lodberg, Karin Lager, Lena Sjöberg, Kristin Endresen-Maharaj, Åse Haraldstat

Research output: Other contributionOtherCommunication

150 Downloads (Pure)

Abstract

Nordiske lærer- og pædagoguddannelser – og professioner – har i øjeblikket en række fælles udfordringer: Det er svært at tiltrække studerende til uddannelserne, og det er svært at fastholde de studerende, som søger ind. Uddannelserne kæmper med statusproblemer i sammenligning med andre og mere profilerede uddannelser såsom jura, medicin, psykologi og naturvidenskab. Den politiske styring af uddannelserne er et kapitel for sig selv; den er stærkt omdiskuteret og svingende, og der iværksættes hyppigt reformer. I arbejdet er der mange, som stopper – også helt nyuddannede – og vilkårene beskrives ofte som rå og utilfredsstillende, til tider meningsløse. Det er svært at fastholde det engagement og den betydning, man tillagde det at blive lærer eller pædagog. Man kan få ”praksischok” eller ”moralsk stress”.
Man kan således, med en vis forsigtighed, tale om en krise i nordiske lærer- og pædagoguddannelser og -professioner. Dette er en kompleks krise, og det er klart, at uddannelserne ikke kan løse alle problemerne. F.eks. er det ikke holdbart at kompensere for problemer på arbejdsmarkedet, herunder løn, via mere ’attraktive’ uddannelser. Dette er forsøgt med uddannelser på kandidatniveau i Norge og Sverige, og det virkede ikke.
Men noget kan gøres via uddannelserne. I denne pjece fremlægger vi 10 bud på at gøre uddannelserne mere meningsfulde i den forstand, at de bedre resonerer med de intentioner og erfaringer, som studerende historisk og fortsat vælger uddannelserne ud fra. Disse bud er baseret på EU-projektet ”Meningstab og meningsdannelse i lærer- og pædagoguddannelserne fra Sverige, Danmark og Norge har undersøgt ovenstående problemstillinger. Parallelt med denne pjece udgives en mere akademisk publikation, hvor baggrund, analyser, argumenter og eksempler foldes mere udførligt ud. Titlen på denne publikation er: ”Professionsuddannelser i krise? Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer- og pædagoguddannelser” (Syddansk Universitetsforlag).
I denne pjece vil vi være mere direkte og handlingsrettede med hensyn til, hvad politikere, ledere, undervisere, forskere og studerende kan gøre for at overkomme nogle af problemerne. Vores 10 bud er vores bedste bud på det. Budene kan læses hver for sig eller tilsammen. De er organiseret således, at der udgår 3 bud fra hvert land, som tager afsæt i de særlige udfordringer, som gælder der – men som også kan genkendes i de øvrige lande. Det giver 9 bud. Det sidste og 10. bud er en syntetisering af de øvrige bud. Det omhandler det at skabe resonans i uddannelserne.
Vi håber, pjecen kan bidrage til faglige, politiske og teoretiske diskussioner af de nordiske lærer- og pædagoguddannelser – og lyst og mod til at adressere det, der kan virke uoverskueligt og fastlåst.
Original languageDanish
Publication date27 Oct 2023
Place of PublicationOdense
PublisherSyddansk Universitet
Number of pages36
Publication statusPublished - 27 Oct 2023

Keywords

  • education, professions and jobs

Cite this