Kunst og pædagogik i et postmigrationssamfund

Marta Padovan-Özdemir

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen rejser spørgsmålet, hvilket pædagogisk projekt, der tegner sig, når kunstnere ”giver stemme til” mennesker med flygtninge- og indvandrerbaggrund, og hvordan en sådan kurateret stemmeføring kan forstås som en pædagogisk intervention i et postmigrationssamfund. Således indledes artiklen med en teoretisk afsøgning og diskussion af kunstens pædagogiske potentiale fra Brecht og Freire til Mouffe og Rancière, samt hvordan dette potentiale lader sig udfolde i et postmigrationsperspektiv. Denne teoretiske afsøgning danner ramme for den følgende analytiske diskussion af kunstprojektet 100% FREMMED? Afslutningsvis rejser artiklen nogle ubekvemme spørgsmål til pædagogik og kunst, der søger at gøre en forskel i et postmigrationssamfund.
Original languageDanish
JournalDansk Paedagogisk Tidsskrift
Issue number2
Pages (from-to)38-59
Number of pages22
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - Sept 2020

Keywords

  • aesthetics, design and media

Cite this