Kunstbaseret performanceforskning med indskolingsbørn

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklens formål er at synliggøre, hvordan forskerroller ’gøres’ med indskolingsbørn. Med kunstbaseret performanceforskning udforsker jeg forskerroller med mindre børn i procesdrama ved som forsker at decentreres med forskningsdeltagerne. Med analyse af videoempiri i to autoetnografiske vignetter udfolder artiklen, hvordan forsknings­ deltagere, forsker og ’ting og sager’ i et relationelt­ontologisk forskningsperspektiv sammenfiltres med forsker­rollerne og sammen bevæger sig rundt i rhizomatiske symmetrier, uden centrum og udgangspunkt. Forskningsdeltagere bliver til forskere, som bliver til forskningsdeltagere i dramaturgi, affektive retninger og dramatisk leg. I ’gørelsen’ af forskerroller skabes æstetiske erfaringer hos børn og voksne; en ‘sanselig viden’ til at bevæge kroppen i relation til det kunstneriske.
Original languageDanish
Article number2
JournalTidsskrift for æstetik og pædagogik
Volume1
Issue number2
Pages (from-to)1-14
Number of pages14
ISSN2794-4395
Publication statusPublished - 19 Jun 2024

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this