Kunsten at deltage i samskabelse: - om at praktisere samskabelse inden for rammerne af en samarbejdsmodel

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet har afsæt i forskningsspørgsmålet: "Hvordan udspilles intentioner om samskabelse, når kunstnere, pædagoger og børn mødes om kunst?" Vi har undersøgt intentionerne om samskabelse som samarbejdsform og intentionen om et kompetenceløft til pædagogerne i det nationale projekt LegeKunst og deltagernes oplevelser af et konkret samarbejde i daginstitutionen Storkereden, hvor en kunstner og pædagoger praktiserer et 8-ugers LegeKunstforløb om vikingerne og deres guder. Endvidere undersøger vi, hvilke betydninger de kontekstuelle betingelser, og projektets rammesætning og orientering mod modeller kan have for dette samarbejde. Kapitlet konkluderer blandt andet, at det ikke er problemfrit, når intentioner om samskabelse skal udføres på baggrund af en eksternt defineret samarbejdsmodel, som parterne, der skal samskabe, ikke har haft direkte indflydelse på. Ligeledes konkluderer vi, at deltagerne i varierende grader indtager roller som hhv. legitime perifere deltagere og centrale deltagere, og at samskabelse derved i højere grad opstår i faser og i momenter af vekslende grader af ligeværdig deltagelse, fremfor som en kontinuerlig og stabil tilstand.
Original languageDanish
Title of host publicationLegekunst : leg, dannelse, kunst og kultur i dagtilbud
EditorsLars Geer Hammerhøj
Number of pages15
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication date10 Nov 2022
Pages219-233
Chapter11
ISBN (Print)978-87-593-4083-7
ISBN (Electronic)978-87-593-4230-5
Publication statusPublished - 10 Nov 2022

Keywords

  • learning, educational science and teaching

Cite this