Abstract
Igennem årene er en række læringsindsatser i hjemmet blevet afprøvet i almene familier såvel som i plejefamilier. Sådanne indsatser kan være virksomme, men det stiller store krav til både voksne og børn, når træningen skal foregå regelmæssigt og hyppigt, og ofte lykkes det ikke. Med det udgangspunkt har en gruppe forskere designet en læringsindsats til anbragte børn i alderen 6 til 14, som specifikt tager hensyn til faktorer, der kan påvirke, hvor ofte der bliver trænet i hjemmene.
Indsatsen, som vi kaldte MOMP læringsspil, var en del af projekt Mig og Min Plejefamilie og blev afprøvet sammen med plejefamilier fra otte kommuner i perioden 2021-2022. Indsatsen var en succes. Både plejefamilier og familieplejekonsulenter var begejstrede. Det var dog ikke i alle plejefamilier, det lykkedes at træne intensivt gennem hele perioden trods projektets målrettede indsats for at understøtte træningshyppighed, motivation og oplevelsen af egenkompetence. Projektets analyser viser, hvordan særligt børnenes alder og de voksnes motivation spiller sammen med træningshyppighed. Den beskriver den processtøtte vi udviklede, forhold i børn og voksnes liv, som skaber forhindringer undervejs, og inviterer på den baggrund til en faglig diskussion af, hvordan vi bedst understøtter læring i hjemmet i fremtidige indsatser.
Indsatsen, som vi kaldte MOMP læringsspil, var en del af projekt Mig og Min Plejefamilie og blev afprøvet sammen med plejefamilier fra otte kommuner i perioden 2021-2022. Indsatsen var en succes. Både plejefamilier og familieplejekonsulenter var begejstrede. Det var dog ikke i alle plejefamilier, det lykkedes at træne intensivt gennem hele perioden trods projektets målrettede indsats for at understøtte træningshyppighed, motivation og oplevelsen af egenkompetence. Projektets analyser viser, hvordan særligt børnenes alder og de voksnes motivation spiller sammen med træningshyppighed. Den beskriver den processtøtte vi udviklede, forhold i børn og voksnes liv, som skaber forhindringer undervejs, og inviterer på den baggrund til en faglig diskussion af, hvordan vi bedst understøtter læring i hjemmet i fremtidige indsatser.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Pædagogisk psykologisk tidsskrift |
Volume | 61 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 56-66 |
Number of pages | 11 |
ISSN | 1903-0002 |
Publication status | Published - 2024 |
Keywords
- children and youth