Kunsten at lege: Hvordan dramapædagogiske tilgange i børnehaven kan fremme empati, fantasi og kreativitet

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Drama og rolleleg minder om hinanden, de to udtryksformer benytter sig af samme dramatiske formsprog, hvor det at indleve sig i fiktive roller er helt centralt. At udtrykke sig gennem formsproget er samtidig en kreativ handling, hvor fantasien kommer i spil og skaber som-om-verdner inden for en fælles kontrakt, der gennem mimik, gestik og stemmeleje signalerer, at det »bare er noget vi leger«.

Denne artikel undersøger ved hjælp af forskningsmetoden sensory etnography, hvordan en drampædagogisk tilgang i to LegeKunst-forløb kan fremme empati, fantasi og kreativitet i forbindelse med rolleleg, og hvad der i den forbindelse er vigtigt for pædagogen at være opmærksom på. I artiklen fremskrives vigtigheden af, at pædagogen gennem en åben og improviserende forholdelsesmåde og gennem det at bidrage med egne kunstneriske input fremmer den fælles leg og kunstpædagogiske proces.
Original languageDanish
JournalBUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur
Volume39
Issue number67
Pages (from-to)149-159
Number of pages11
ISSN0907-6581
DOIs
Publication statusPublished - 16 May 2023

Keywords

  • aesthetics, design and media

Cite this