Projects per year
Abstract
I denne ph.d. -afhandling undersøges hvad kvalitet idagtilbud er. Der udvikles en kvalitetsmodel og med inklusion somkvalitetsparameter undersøges det, om kompetence- og udviklingsaktiviteterne iLP-modellen fører til højere kvalitet.
I projektet arbejdes med de LP-data, der er produceret ikortlægningen af arbejdet med LP-modellen i 130 dagtilbud over hele Danmark i2011, og der arbejdes med interviews og med en survey. Data og dataproduktionenhviler på et mixed-methods design og bidrager med kvantitativ forskning på etområde – det pædagogiske – der er domineret af kvalitativ forskning, og detbidrager med mere viden om, hvordan den professionelle pædagog kan arbejdeinformeret af forskning og der igennem udvikle sine professionelle kompetencer.
Resultaterne af projektet viser bl.a., at det er vanskeligt at transformere den viden, som er udviklet i arbejdet med LP-modellen, til konkrete forandringer i praksis, ligesom det er vanskeligt, at finde, vælge og anvende nye informationer, der kan kvalificere et udviklingstiltag. Baseret på surveyen vises, at der for 1/3 af deltagerne i arbejdet med LP-modellen i dagtilbud ikke skabes en forbindelse mellem den forskningsinformerede viden,der udvikles i LP-modellen, indhentning af information og et systematisk planlagtudviklingstiltag. En konsekvens heraf kan være, at der ikke udvikles professionsviden og ny praksis.
Original language | Danish |
---|
Number of pages | 361 |
---|---|
Publication status | Published - 24 Dec 2014 |
Series | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |
---|---|
ISSN | 2246-1256 |
Keywords
- social work
- learning
- educational science studies
Projects
- 1 Finished
-
File