Abstract
Formålet med artiklen er at redegøre for og diskutere, hvordan idéen om partnerskaber mellem folkeskole og læreruddannelse har udviklet sig historisk, med udgangspunkt i nogle få eksempler og med særligt blik på idéen om opbyggelsen af universitetsskoler. Artiklen bidrager således med et overblik over nogle tendenser i partnerskabsdannelser som et særligt kriterium for læreruddannelse af høj kvalitet. Vi zoomer i artiklen ind på den partnerskabsmodel, vi har udviklet på UCSYD, hvor vi med idéen om universitetsskoler søger at favne flere aktører og forskellige videns-former, og som centrerer sig om skabelsen og udviklingen af didaktiske undersøgelsesfællesskaber, der bidrager til både forskning, uddannelses- og skoleudvikling.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Studier i læreruddannelse og profession |
Volume | 9 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 175-197 |
Number of pages | 23 |
ISSN | 2445-8538 |
DOIs | |
Publication status | Published - 9 Feb 2024 |
Keywords
- teacher education