Kvalitet i partnerskaber mellem folkeskole og læreruddannelse: Universitetsskoler som eksempel

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Formålet med artiklen er at redegøre for og diskutere, hvordan idéen om partnerskaber mellem folkeskole og læreruddannelse har udviklet sig historisk, med udgangspunkt i nogle få eksempler og med særligt blik på idéen om opbyggelsen af universitetsskoler. Artiklen bidrager således med et overblik over nogle tendenser i partnerskabsdannelser som et særligt kriterium for læreruddannelse af høj kvalitet. Vi zoomer i artiklen ind på den partnerskabsmodel, vi har udviklet på UCSYD, hvor vi med idéen om universitetsskoler søger at favne flere aktører og forskellige videns-former, og som centrerer sig om skabelsen og udviklingen af didaktiske undersøgelsesfællesskaber, der bidrager til både forskning, uddannelses- og skoleudvikling.
Original languageDanish
JournalStudier i læreruddannelse og profession
Volume9
Issue number1
Pages (from-to)175-197
Number of pages23
ISSN2445-8538
DOIs
Publication statusPublished - 9 Feb 2024

Keywords

  • teacher education

Cite this