Projects per year
Abstract
Favrskov Kommune og Professionshøjskolen UCN har i en årrække samarbejdet om måling af kvalitet i Favrskov Kommunes dagtilbud. Denne rapport dækker data fra observationer i foråret 2022 i de kommu-nale institutioner for børn i alderen 3 til 6 år.
Med undersøgelsen fokuseres på kvaliteten af de kommunale dagtilbuds pædagogiske læringsmiljø. Det pædagogiske læringsmiljø er den sammenhæng børnene indgår i, når de befinder sig i dagtilbuddet og omfatter blandt andet: Samspillet med og relationer til personalet og til resten af børnegruppen, legens muligheder samt den voksnes rolle i legen, planlagte pædagogiske aktiviteter og hverdagsrutiner, den fysiske indretning på stuen og i dagtilbuddet generelt og de tilgængelige materialer til leg og aktivitet.
Vi ved, at børns trivsel og læring i de første leveår er af afgørende betydning – både for det gode børneliv nu-og her og for børnenes muligheder på længere sigt. Vi ved også, at langt de fleste danske børn i 1-6-års alderen bruger de fleste af deres vågne timer i et dagtilbud. Dagtilbuddene er derfor en vigtig arena i for-hold til at sikre, at alle børn trives og udvikler sig. Mangeårig forskning inden for dette område giver os vigtig viden om hvad børn i 1-6-årsalderen har behov for, for at udvikles, trives og lære. Kvalitet viser sig som konkrete, observerbare tegn i barnets hverdag, set ud fra et børnecentreret perspektiv. Det er disse tegn der er omdrejningspunktet for denne undersøgelse.
Med undersøgelsen fokuseres på kvaliteten af de kommunale dagtilbuds pædagogiske læringsmiljø. Det pædagogiske læringsmiljø er den sammenhæng børnene indgår i, når de befinder sig i dagtilbuddet og omfatter blandt andet: Samspillet med og relationer til personalet og til resten af børnegruppen, legens muligheder samt den voksnes rolle i legen, planlagte pædagogiske aktiviteter og hverdagsrutiner, den fysiske indretning på stuen og i dagtilbuddet generelt og de tilgængelige materialer til leg og aktivitet.
Vi ved, at børns trivsel og læring i de første leveår er af afgørende betydning – både for det gode børneliv nu-og her og for børnenes muligheder på længere sigt. Vi ved også, at langt de fleste danske børn i 1-6-års alderen bruger de fleste af deres vågne timer i et dagtilbud. Dagtilbuddene er derfor en vigtig arena i for-hold til at sikre, at alle børn trives og udvikler sig. Mangeårig forskning inden for dette område giver os vigtig viden om hvad børn i 1-6-årsalderen har behov for, for at udvikles, trives og lære. Kvalitet viser sig som konkrete, observerbare tegn i barnets hverdag, set ud fra et børnecentreret perspektiv. Det er disse tegn der er omdrejningspunktet for denne undersøgelse.
Original language | Danish |
---|
Number of pages | 99 |
---|---|
Publication status | Published - 28 Oct 2022 |
Keywords
- children and youth
- research designs, theory and method
Projects
- 1 Active
-
Kvalitet i dagtilbud, version 2
Næsby, T., Gro-Nielsen, B., Pedersen, B. S., Agerbæk, E., Nielsen, S. M. R., Østergaard, J. S., Lundgreen, S. E., Holm, H. T., Nielsen, M. M., Hvolby, A., Krohn, H. B. & Drevsholt, K. M.
01/01/20 → 29/12/23
Project: Research
Activities
- 1 Seminar
-
ECERS International Network Meeting 2024
Torben Næsby (Arranger), Jens Sand Østergaard (Paricipant) & Mikkel Tore Eskildsen (Paricipant)
5 May 2024 → 9 May 2024Activity: Participating in or organising an event types › Seminar
File