Kvalitetsmåling med ECERS-3 i Hjørring Kommune 2021

Torben Næsby, Ebbe Agerbæk (Other), Christina Medom (Other), Kasper Moes Drevsholt (Other)

Research output: Book/Report/PhD thesisReportResearch

143 Downloads (Pure)

Abstract

Formålet med undersøgelsen er at undersøge status for kvaliteten i dagtilbud i Hjørring Kommune. I denne rapport beskrives resultaterne for de kommunale dagtilbud for børn i 3-6 års alderen. I undersøgelsen anvendes det internationale evalueringsværktøj ECERS-3 (Early Childhood Environment Rating Scale, version 3) , der er et instrument til måling af kvalitet og et værktøj til evaluering og udvikling af kvalitet i dagtilbud (alder 3-5 år) i den såkaldte ERS-line (Environment Rating Scale – linjen).
På baggrund af observationer med ECERS-3 udarbejdes en baseline, der viser kvaliteten af læringsmiljø-erne. ECERS-3 måler kvaliteten af det samlede læringsmiljø, børnene tilbydes, og som ifølge international forskning har afgørende betydning for, hvordan børnene sidenhen klarer sig i skolen, i uddannelse og erhverv. Resultaterne vil på meget sikkert grundlag vise en status for kvaliteten af læringsmiljøet inden for temaerne i ECERS-3:
•Plads og indretning
•Rutiner for personlig pleje
•Sprog og Literacy
•Læringsaktiviteter
•Interaktion
•Organisationsstruktur.
Kvaliteten af læringsmiljøerne i Hjørring Kommunes dagtilbud (børnehaveafdelinger) blev målt første gang i 2017, anden gang i 2019, og nu igen for tredje gang i 2021. Der således tale om en fortsættelse af samarbejdet om forskning i dagtilbud mellem Hjørring Kommune og UCN.
Resultaterne for den 3. måling viser at på trods af COVID-19 restriktioner og udfordringer har kommunens dagtilbud holdt kvalitetsniveauet fra tidligere år.
Original languageDanish
Number of pages80
Publication statusPublished - 4 May 2022

Keywords

  • children and youth
  • research designs, theory and method
  • management, organizational development and innovation

Cite this