TY - RPRT
T1 - Kvalitetsmåling med ECERS-3 i Hjørring Kommune 2021
AU - Næsby, Torben
A2 - Agerbæk, Ebbe
A2 - Medom, Christina
A2 - Drevsholt, Kasper Moes
PY - 2022/5/4
Y1 - 2022/5/4
N2 - Formålet med undersøgelsen er at undersøge status for kvaliteten i dagtilbud i Hjørring Kommune. I denne rapport beskrives resultaterne for de kommunale dagtilbud for børn i 3-6 års alderen. I undersøgelsen anvendes det internationale evalueringsværktøj ECERS-3 (Early Childhood Environment Rating Scale, version 3) , der er et instrument til måling af kvalitet og et værktøj til evaluering og udvikling af kvalitet i dagtilbud (alder 3-5 år) i den såkaldte ERS-line (Environment Rating Scale – linjen). På baggrund af observationer med ECERS-3 udarbejdes en baseline, der viser kvaliteten af læringsmiljø-erne. ECERS-3 måler kvaliteten af det samlede læringsmiljø, børnene tilbydes, og som ifølge international forskning har afgørende betydning for, hvordan børnene sidenhen klarer sig i skolen, i uddannelse og erhverv. Resultaterne vil på meget sikkert grundlag vise en status for kvaliteten af læringsmiljøet inden for temaerne i ECERS-3: •Plads og indretning•Rutiner for personlig pleje•Sprog og Literacy•Læringsaktiviteter •Interaktion•Organisationsstruktur. Kvaliteten af læringsmiljøerne i Hjørring Kommunes dagtilbud (børnehaveafdelinger) blev målt første gang i 2017, anden gang i 2019, og nu igen for tredje gang i 2021. Der således tale om en fortsættelse af samarbejdet om forskning i dagtilbud mellem Hjørring Kommune og UCN.Resultaterne for den 3. måling viser at på trods af COVID-19 restriktioner og udfordringer har kommunens dagtilbud holdt kvalitetsniveauet fra tidligere år.
AB - Formålet med undersøgelsen er at undersøge status for kvaliteten i dagtilbud i Hjørring Kommune. I denne rapport beskrives resultaterne for de kommunale dagtilbud for børn i 3-6 års alderen. I undersøgelsen anvendes det internationale evalueringsværktøj ECERS-3 (Early Childhood Environment Rating Scale, version 3) , der er et instrument til måling af kvalitet og et værktøj til evaluering og udvikling af kvalitet i dagtilbud (alder 3-5 år) i den såkaldte ERS-line (Environment Rating Scale – linjen). På baggrund af observationer med ECERS-3 udarbejdes en baseline, der viser kvaliteten af læringsmiljø-erne. ECERS-3 måler kvaliteten af det samlede læringsmiljø, børnene tilbydes, og som ifølge international forskning har afgørende betydning for, hvordan børnene sidenhen klarer sig i skolen, i uddannelse og erhverv. Resultaterne vil på meget sikkert grundlag vise en status for kvaliteten af læringsmiljøet inden for temaerne i ECERS-3: •Plads og indretning•Rutiner for personlig pleje•Sprog og Literacy•Læringsaktiviteter •Interaktion•Organisationsstruktur. Kvaliteten af læringsmiljøerne i Hjørring Kommunes dagtilbud (børnehaveafdelinger) blev målt første gang i 2017, anden gang i 2019, og nu igen for tredje gang i 2021. Der således tale om en fortsættelse af samarbejdet om forskning i dagtilbud mellem Hjørring Kommune og UCN.Resultaterne for den 3. måling viser at på trods af COVID-19 restriktioner og udfordringer har kommunens dagtilbud holdt kvalitetsniveauet fra tidligere år.
KW - Børn og unge
KW - Børnehave
KW - Børneperspektiv
KW - Dagtilbud
KW - Interaktion
KW - Kvalitet i dagtilbud
KW - Læringsaktiviteter
KW - Læringsmiljø
KW - Organisationsstruktur
KW - Plads og indretning
KW - Rutiner
KW - Sprog og Literacy
KW - Undersøgelsesdesign, teori og metode
KW - Datainformeret praksisudvikling
KW - ECERS-3
KW - Kvantitative metoder
KW - Læringsmiljøvurdering
KW - Ledelse, organisationsudvikling og innovation
KW - Datainformeret praksisudvikling
KW - Evalueringskultur
KW - Kvalitetsrapport
M3 - Rapport
BT - Kvalitetsmåling med ECERS-3 i Hjørring Kommune 2021
ER -